Foto: Mona Sprenger / VA-forum
Foto: Mona Sprenger / VA-forum
Teknisk sjef for Larvik Havn, Fred Arne Sørum. Foto: Mona Sprenger / VA-forum

Larvik Havn må rehabiliteres - kun syv år etter den ble oppgradert

Larvik Havn, Norges nest største containerhavn, ble så sent som i 2010 oppgradert med 140 meter ny havn og ny belegningsstein og infrastruktur. Kaien har ikke tålt de store belastningene på havna, og nå må den rehabiliteres igjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver VA-forum, et blad utgitt av bedriftalliansen Basal, som representerer 19 norske VA-bedrifter.

– Her ser du at kummene har blitt trykket ned i bakken, sier teknisk sjef for Larvik Havn, Fred Arne Sørum.

Larvik containerhavn har kapasitet til å håndtere opp mot 200.000 containere innenfor dagens areal.

Steinbergarten Larvikitt utvinnes i steinbruddene omkring Larvik, og årlig eksporteres et steinvolum på rundt én million tonn ut fra Larvik Havn.

I tillegg utgjør stål- og treprodukter, prosjektlaster, offshoreinstallasjoner og import av råvarer til Felleskjøpet en stor del av den daglige aktiviteten i havna. Det er utfordrende å få komprimert grunnen godt nok, og selv om havnen er bygd opp etter vanlige standarder, så er det ikke tilstrekkelig, forteller Sørum.

– Vi må bare erkjenne at de løsningene vi valgte ikke hadde riktig dimensjonering, sier teknisk sjef, som i dag ville valgt asfalt framfor belegningsstein, sier han til VA-forum.

Larvik Havn har gjort en inspeksjon av kummene, som har blitt trykket ned i bakken.

Larvik Havn må nå gjøre noe med containerhavnens kumløsninger. I et pilotprosjekt fikk de støpt en betongplate på tre ganger tre meter som er lagt rundt en kum. Dette ble derimot en dyr løsning for alle 30 kummer på havneområdet.

Havna tester nå en løsning fra Ulefos Jernverk med lastfordelingsplate rundt kummene.

Powered by Labrador CMS