Steinmassene fra tomteprosjektet fylles fra land og lekter på store dyp i Frierfjorden. Foto: Tor Kleiven / Hæhre Entreprenør AS
Steinmassene fra tomteprosjektet fylles fra land og lekter på store dyp i Frierfjorden. Foto: Tor Kleiven / Hæhre Entreprenør AS

Hæhre har innført flere sikkerhetstiltak ved arbeider inntil sjø – vil dele erfaringer

Utførelse av sjøfyllinger og arbeider inntil sjø kan være forbundet med en betydelig risiko. For å hindre at ulykker skjer, har Hæhre Entreprenør nå innført flere sikkerhetstiltak og barrierer for å forhindre at slike ulykker skjer

Publisert Sist oppdatert

– Dersom ulykken først skjer, har vi etablert en rekke livreddende tiltak. Alle som befinner seg nærmere enn 10 meter fra kanten av sjøfyllinga benytter redningsvest med surstofflaske og munnstykke. Denne er av samme type som benyttes av helikopterpiloter i redningstjenesten og ved helikoptertransport i Nordsjøen. Løsningen er utarbeidet i samarbeid med Hansen Protection, sier Thorfinn Gjerde, HMS-leder i Hæhre Entreprenør, via en pressemelding.

På Hæhres prosjekter skal alle andre som jobber på sjøfyllingen benytte seg av vanlig redningsvest.

– På maskinene som benyttes på lekter og sjøfyllinga er de originale, laminerte rutene erstattet med herdet rute. Denne lar seg ved et nødstilfelle knuse med ruteknuser, som gjør evakuering gjennom den knuste ruta mulig. Rammene er grønnmalt for å indikere at det er herdet glass, skriver selskapet videre i meldingen.

Maskinfører og verneombud Kim Isaksen er en av maskinførerne som benytter redningsvest med surstoffmaske og munnstykke. Foto: Tor Kleiven / Hæhre Entreprenør AS
Maskinfører og verneombud Kim Isaksen er en av maskinførerne som benytter redningsvest med surstoffmaske og munnstykke. Foto: Tor Kleiven / Hæhre Entreprenør AS

Frier Vest er et stort tomte- og industriprosjekt i Grenland hvor Hæhre gjennomfører etablering av en industritomt på 3.200 dekar. Steinmassene fra tomteetableringa fylles på store dyp i Frierfjorden, hvor det etter hvert skal etableres containerhavn og dypvannskai på området.

– For å lykkes med sikkerhetsarbeidet, har vi jobbet mye med holdninger. Rutinene vi har, gjennomgås hver gang et nytt skift går på. Uten kompromissløse holdninger til sikkerhet nytter det ikke, legger Gjerde til.

Alle ansatte i prosjektet som sitter i tippmaskiner på sjøfyllingen, er kurset ved Sjøredningsskolen i Horten. Her fikk de oppleve hvordan det er å bli med under vann, og komme seg ut og opp i sikkerhet på egen hånd.

Erfaringene med sikkerhetstiltakene og barrierene ønsker Hæhre nå å dele med sine bransjekollegaer.

Dette er sikkerhetstiltakene:

  • Redningsvest med surstoffmaske for alle som jobber nærmere enn 10 meter fra fyllingskant
  • Redningsvest for alle maskinførere som jobber på sjøfylling
  • Redningsbøye på maskiner som jobber med sjøfylling
  • Glass i maskiner er byttet til herdet glass, ruteknuser er montert
  • Bøye i kasse på taket, festet til maskin med 60 m tau
  • Beredskapsbåt, utstyrt med overlevelsesdrakter, kasteline, livbøye og fangarm
  • Beredskapskontainer på land, utstyrt med bl.a. overlevelsesdrakter, kasteline, livbøye og fangarm
  • Fokus på opplæring og holdningsskapende arbeid blant de ansatte
  • Rutiner som repeteres ved hvert skiftbytte
– Holdningsskapende arbeid og gode rutiner er nøkkelfaktorer for å lykkes i sikkerhetsarbeidet, forteller driftsleder Hans Kristian Bakerød (t.v.) og HMS-leder Thorfinn Gjerde i Hæhre Entreprenør ved Frier Vest-prosjektet. Foto: Tor Kleiven / Hæhre Entreprenør AS
– Holdningsskapende arbeid og gode rutiner er nøkkelfaktorer for å lykkes i sikkerhetsarbeidet, forteller driftsleder Hans Kristian Bakerød (t.v.) og HMS-leder Thorfinn Gjerde i Hæhre Entreprenør ved Frier Vest-prosjektet. Foto: Tor Kleiven / Hæhre Entreprenør AS
Powered by Labrador CMS