Implenia drifter fossilfri anleggsplass i Oslo
I krysset rett nord for Storo i Oslo jobber Implenia Norge AS med et prosjekt med gate- og trikkeoppgradering, og de gjør det tilnærmet fossilfritt.
Implenia drifter denne anleggsplassen tilnærmet fossilfritt. Alle maskiner og biler er enten elektriske eller kjører på biodrivstoff. Anlegget har blant annet elektrisk hjullaster, elektrisk UTV, elektriske varebiler og batteridrevne vibroplater. Underleverandør Alf Johansen kjører også sine lastebiler på bærekraftig biodiesel på anleggsområdet.
- Dette anlegget er et av ytterst få, om ikke det eneste anleggsområdet som driftes fossilfritt. Vi har i dag cirka 15 ansatte på dette prosjektet, som synes det både er gøy, men også utfordrende å jobbe med elektrisk utstyr. Man må blant annet huske å lade maskinene, sier prosjektleder i Implenia, Leif Abrahamsen i en pressemelding.
Mange av Implenias ansatte kjører el-biler eller kollektivt til og fra anleggsplassen, og det er opprettet en egne ladestasjon på anlegget, i tilknytning til brakkeriggen.
Implenia ønsket også å tilby dette prosjektet noe ekstra, og bruker derfor kun lavkarbon-betong i sitt arbeid.
Entreprenøren har forankret bærekraftig utvikling i sine verdier og sin strategi. Målet er å jobbe aktivt med reduksjon vårt fotavtrykk på miljøet.
- Bærekraft for Implenia består av fem fokusområder; levere bærekraftige produkter og tjenester, skape en attraktiv og sikker arbeidsplass, vise respekt for miljøet, ta samfunnsansvar og levere finansielle og operative resultater av høy kvalitet, sier Ytre miljøsjef i Implenia, Silje Nygaard Holen.
- Vi kan se tilbake med stolthet på hva vi har oppnådd. Ulike vellykkede prosjekter viser at vi utvikler oss kontinuerlig i en mer bærekraftig retning. Nå er tiden inne for å systematisere arbeidet med kontinuerlig forbedring ytterligere, og vår bærekraftstrategi oppsummerer både status og målsetninger videre for arbeidet med miljø og bærekraft, legger hun til.
Formålet med selve prosjektet er å øke trikkens fremkommelighet og tilrettelegge for syklister. I tillegg skal vann- og avløpsnettet på strekningen fornyes og kapasiteten bedres. Det skal blant annet legges ny overføringsledning for vann som vil være med på å sikre tilstrekkelig vannforsyning til byen i fremtiden.