Tidligere NSB-sjef ut mot Østfoldbanen
Tidligere NSB- og Gardemobanen-sjef Osmund Ueland mener den nye Østfoldbanen, slik den nå foreligger, er stikk i strid med regionens interesser.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Det sier han til dagbladet.no.
Osmund Ueland (67) er tidligere konsernsjef for NSB og tidligere administrerende direktør for Gardemobanen. Jernbanenestoren uttaler at Norge er i ferd med å gjøre en tabbe i Østfoldbanen-utbyggingen som vil kunne få store og langvarige konsekvenser for Østfold-regionen.
Dobbeltsporene som bygges igjennom Østfold skal ta de reisende med på en sløyfe, fra Halden til Sarpsborg, og så sørover igjen til Fredrikstad, før toget fortsetter nordover mot Moss og Oslo.
Det forlenger reisetiden inn til Oslo med 15 minutter, hevder Ueland.
– Dette er helt tullete, og i strid med regionens og landets interesser. Det er et klassisk eksempel på at lokalstyre trumfer nasjonale hensyn. Det er stadig viktigere å avlaste Oslo ved å bygge regioner med god infrastruktur inn mot Oslo. Dette sporer av med den gammeldagse løsningen i Østfold, sier Ueland til Dagbladet.
Han mener den rasjonelle løsningen er å legge det nye dobbeltsporet i en rett linje mellom Råde og Halden, og at det bygges et nytt sentralt knutepunkt på Rolvsøy midt imellom Fredrikstad og Sarpsborg.
Ueland lister opp følgende fordeler han mener dette forslaget gir:
-
En rett linje gir 15 min kortere reisetid til Oslo fra Halden eller den nye sentralstasjonen, og det blir mulig å kunne kjøre Oslo - Gøteborg på omtrent 2 timer.
-
En rett linje blir så mye billigere enn dobbeltspor gjennom byene, at bybaneløsning mellom bysentrene finansieres innenfor samme ramme.
-
En rett linje legger langt bedre til rette for økt og effektiv godstransport på jernbanen til og fra Europa.
-
En rett linje kan bygges imens nåværende jernbanetilbud er i drift.
-
En rett linje gjør at en unngår stort antall gods- og persontog gjennom sentrum av Fredrikstad og Sarpsborg.
-
En rett linje i kombinasjon med bybane mellom bysentrene legger best til rette for at Østfold regionen kan ta imot 100.000 nye innbyggere av den vekst som ellers vil komme i Oslo.