I alt fire TBM-maskiner skal drive de to løpene mellom Oslo og Ski. Illustrasjon: Jernbaneverket.
Jernbaneverket har fått inn TBM-tilbud
Jernbaneverket har nå mottatt tilbudene fra entreprenørene som ønsker å bygge den nesten to mil lange Follobanetunnelen.
I alt seks joint venture selskaper er prekvalifisert, men Jernbaneverket kommer ikke til å gå ut med hvor mange av disse som har levert inn tilbud på den gigantiske TBM-kontrakten.
– Vi starter nå evalueringen av tilbudene og vi regner med å bruke 3-4 måneder på denne prosessen. Dette kommer til å være en svært lukket prosess frem til vi velger totalentreprenøren i løpet av første kvartal 2015, sier prosjektleder Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverke til Byggeindustrien.
Følgende seks joint venture selskaper er prekvalifisert til TBM-kontrakten som omfatter både tunnelboring og jernbaneteknikk i den nest 20 kilometer lange Follobanetunnelen mellom Oslo og Ski:
- Acciona Infraestructuras og Ghella (Spania – Italia)
- Gülermark – Samsung – Pizzarotti (Tyrkia – Korea – Italia)
- Implenia Norge, Hochtief Solution og Dragodos (Norge – Tyskland – Spania)
- NCC Construction, Vinci Construction Grands Projects og Wayss & Freytag Ingenieurbau (Norge – Frankrike – Tyskland)
- Obrascon Hauarte Lain, SK Engineering & Construction (Spania – Korea)
- Skanska Norge og Strabag (Norge – Østerrike)
– Spennende å komme i gang
Kalager legger ikke skjul på at hun ser frem mot å få på plass entreprenør og komme skikkelig i gang med prosjektet
– Det blir utrolig spennende å komme i gang. Jernbaneverket går en del nye veier i dette prosjektet, men det er mange som har gått disse veiene før oss. Hvis både vi og joint venture selskapet har den nødvendige faglige kompetansen, er vi ganske sikre på at vi vil få et godt produkt, sier hun.