Godstog over Saltfjellet.

Jernbaneverket med godsstrategi for ny NTP

Jernbaneverket lanserer en egen strategi for gods til Nasjonal transportplan 2018-2029.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

– Vi lanserer en bredere og mer optimistisk godsstrategi enn hva kanskje mange forventer. Vi ser at jernbanen kan utvikle løsninger som både er kommersielt og samfunnsøkonomisk forsvarlig. Det vil bidra til å overføre gods fra veg til bane, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger i en pressemelding fra Jernbaneverket.

Strategien er utviklet i samarbeid med næringslivet, og gis som innspill til Samferdselsdepartementets arbeid med Nasjonal transportplan 2018-2029, som skal legges frem til våren.

– Kjernen i godsstrategien er på kort sikt å øke utnyttelsen av og ytelsen på det nettverket vi har. På lengre sikt ønsker vi å utvikle jernbanen til et mer fleksibelt nettverk enn dagens linjesystem, fortsetter Enger i pressemeldingen.

Strategien fokuserer på områder hvor Jernbaneverket mener det eksisterer er klart markedsbehov for jernbanens tjenester:

  • Kombitransporten - Raskt sikre konkurransedyktige løsninger
  • Industrigods - Få industrigodset tilbake på jernbane
  • Skognæringen - Utvikle fremtidsrettede løsninger for skognæringen
  • Internasjonale godsstrømmer - Forbedre linjer til Sverige og Europa

En målrettet satsing på gods på jernbane er lønnsomt for samfunnet, hevder Jernbaneverket i pressemeldingen. I samferdselsetatenes grunnlagsdokument til NTP 2018-2029 er det anslått at en godssatsing på 20,2 milliarder kroner i perioden vil være samfunnsøkonomisk lønnsom. Pågående utredninger av konkrete tiltak viser, ifølge meldingen, et betydelig verdiskapningspotensial innen godstransport på jernbane:

  • Alnabru – planlegge og påbegynne første byggetrinn for å sikre stabilitet, effektivitet og kapasitet
  • Terminalen i Bergen – oppgradere terminalen for økt effektivitet og kapasitet
  • Multi-funksjonell terminal Oslo N – Hauerseter – ny kombi-, vognlast- og tømmerterminal
  • Godskonsept Vestfold-Telemark – Realisere regionalløsning for gods på bane
  • Terminalløsning Drammen – realisere en ny terminalløsning i Drammen
  • Terminaltiltak Nordlandsbanen – tiltak for å øke markedstilbud for industrigods og fisk
  • Terminaler for Skognæringen – nye og relokaliserte tømmerterminaler
  • Kryssingsspor – en pakke linjetiltak for å realisere flere lengre tog og robustisering av banene

Følgende tiltak mener Jernbaneverket må prioriteres for utredning og planarbeid i første NTP-periode:

  • Elektrifisering Hamar-Elverum-Kongsvinger
  • Tilsvinger i Elverum og Kongsvinger
  • Ny terminal Trondheim
  • Ny multi-funksjonell terminal Østfold
  • Kapasitetsøkende tiltak Ski-Sarpsborg

– Med det utgangspunktet vi har i nettverk og løsninger ser vi at det er realistisk å utvikle en jernbane som tar en sterkere rolle i godstransporten enn i dag, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger. Jernbanen kan realistisk ta 10 millioner tonn mer i 2030. 1,75 millioner tonn av dette overføres fra vei, skriver Jernbaneverket i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS