Nye, lengre lokaltog på L1-pendelen mellom Spikkestad og Lillestrøm gjør det nødvendig med lengre plattformer på Bondivann holdeplass og Røyken stasjon. Foto: Alstom
Nye, lengre lokaltog på L1-pendelen mellom Spikkestad og Lillestrøm gjør det nødvendig med lengre plattformer på Bondivann holdeplass og Røyken stasjon.

Multiconsult vant kontrakt for Bondivann og Røyken

Bane Nor har tildelt rådgiverkontrakt for tilpasninger på Bondivann holdeplass og Røyken stasjon til Multiconsult. Stasjonene skal kunne tas i bruk av nye og lengre lokaltog.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Det skriver Bane Nor i en pressemelding onsdag.

– Vi er glade for å ha fått på plass en rådgiver til dette prosjektet. Multiconsult leverte det beste tilbudet, og nå ser vi frem til å komme i gang med arbeidet. Så snart karensfristen er passert, kan vi signere kontrakten, sier prosjektsjef Kristin Slaaen Rørvik i Bane Nor i pressemeldingen.

Kontrakten innebærer å prosjektere for byggeplan, samt å bistå med utarbeidelse av konkurransegrunnlag for utførelsesentrepriser. Stasjonene ved Bondivann og Røyken på Spikkestadbanen skal være klare innen nye togsett skal tas i bruk på lokaltogstrekningene i Oslo-området.

– Vi er svært fornøyde og stolte over å bli tildelt dette oppdraget, som passer godt inn i vår strategi. Vi ser frem til et godt samarbeid, sier Tor Arne Melhus, markedssjef for mobilitet og samferdsel i Multiconsult.

Nye, lengre lokaltog er planlagt å sette i drift i løpet av 2025 og 2026 på L1-pendelen mellom Spikkestad og Lillestrøm. På Spikkestadbanen er det bare Bondivann og Røyken stasjoner som ikke har lange nok plattformer. Det betyr at plattformene på begge holdeplassene må forlenges til 220 meter, heter det i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS