Med Erna Solberg (H) ble rammeavtalen om byggingen av Ringeriksbanen undertegnet torsdag. Foto: Hanna Johre / NTB
Med Erna Solberg (H) ble rammeavtalen om byggingen av Ringeriksbanen undertegnet torsdag.

Rammeavtalen om Ringeriksbanen er undertegnet

Med statsminister Erna Solberg (H) som vitne ble rammeavtalen mellom regjeringen og Nye Veier om byggingen av Ringeriksbanen undertegnet torsdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Under en markering med statsminister Solberg til stede på Sundvolden Hotel skrev samferdselsminister Knut Arild Hareide og administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier AS torsdag under på både en rammeavtale og planleggingsavtale for fellesprosjektet.

– De to avtalene legger føringene for Nye Veiers videre arbeid med fellesprosjektet. Selskapet skal nå gå i gang med å lete etter smartere og bedre løsninger. Vi skal også se på justeringer i reguleringsplanen og målene for prosjektet. Dette er en spennende dag når vi for første gang i historien ber et veiselskap bygge jernbane, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Undertegningen skjedde på Sundvolden hotell ved Sollihøgda utenfor Oslo, samme sted som de borgerlige partilederne for seks år side besluttet å hente planen om et togspor gjennom Ringerike opp av skuffen.

Ideen om Ringeriksbanen er over 150 år gammel, og byggingen av det om lag fire mil lange dobbeltsporet mellom Sandvika og Hønefoss kommer til å være Norges største jernbaneprosjekt.

I mars ble det kjent at prosjektet ville bli en sentral del av ny Nasjonal transportplan, og i mai ga Hareide beskjed til Nye Veier om at de ville få oppdraget.

Nye Veier har aldri tidligere bygget jernbane.

Byggingen av dobbeltsporet starter trolig i 2024 eller 2025. Kostnadene er anslått til 36 milliarder kroner. Når banen står ferdig, vil Hønefoss være 30 minutter unna Oslo, mens reisetiden mellom Oslo og Bergen vil være kortet ned med én time.

Powered by Labrador CMS