Jernbanen i London. Illustrasjonsfoto: AP Photo/Matt Dunham
Britisk lovforslag vil renasjonalisere jernbanen
Den britiske Labour-regjeringen har lagt fram et lovforslag om renasjonalisering av landets private togselskaper når kontraktsperioden utløper.
De fleste togene i Storbritannia drives i dag av private operatører, på kontrakter som går ut i 2027.
– Etter årevis med uakseptabelt dårlige leveranser, innebærer dette lovforslaget en kursendring som lar regjeringen ta driften av passasjertog tilbake i offentlig eierskap, heter det i en uttalelse fra regjeringen.
Forslaget, som var ventet etter at Labour sikret seg et klart flertall i valget for to uker siden, går ut på at driften av passasjertogene skal overtas av statlige Great British Railways. Overtakelsen skal skje når de private operatørenes kontrakter utløper. Dersom selskapene vanstyres, kan staten gripe inn tidligere.
Fire av de fjorten selskapene om kjører passasjertog i England er allerede satt under statlig administrasjon de siste årene etter å ha prestert dårlig. Dette var opprinnelige ment som en midlertidig løsning før driften igjen skulle privatiseres.
De viktigste togselskapene i Skottland og Wales, der de regionale selvstyremyndighetene har ansvar for samferdselspolitikken, er statseid.
De siste årene har det vært en rekke streiker i ulike deler av den britiske jernbanesektoren. Samtidig blir tog ofte innstilt, og passasjerene klager over dyre billetter og et uoversiktlig prissystem.
Togdriften i Storbritannia ble privatisert midt på 1990-tallet, mens konservative John Major var statsminister. Selve jernbanenettet forble på offentlige hender.