Fra skredet ved Nesvatnet ved Levanger.
Foto: Ole Martin Wold / NTB
Har vært stengt i ti måneder – mandag gikk toget igjen
Skredet ved Nesvatnet i august førte til en ti måneders lang forsinkelse på Nordlandsbanen. Mandag gikk toget forbi ulykkesstedet igjen.
Skredet ble utløst i forbindelse med byggingen av et nytt kryssingsspor. Arbeidere holdt på å forsterke grunnen da skredet inntraff, og en av dem mistet livet i hendelsen.
Tidligere i vinter ble det meldt om at arbeidet med å fylle inn skredgropen var i rute og at togene kunne passere stedet i juni.
Mandag åpnet skinnene igjen, og den norske jernbanen er ikke lenger delt i to.
Den opprinnelige banen på stedet ble anlagt i 1902, og grunnen skal være tryggere nå enn den gang, melder Teknisk Ukeblad.
– Den gang var det en annen praksis og andre byggemetoder. I dag har vi andre forutsetninger med hensyn til kunnskap, krav og gjennomføringsmetoder, sier regiondirektør Kristine Jessen i Bane Nor til TU.
NRK opplyser at 10.000 lastebiler med løsmasser og 5.000 lastebiler med stein er kjørt inn i området for å lage 750 meter med jernbane.