Det betyr et rekordhøyt aktivitetsnivå og at etterslepet i vedlikeholdet blir redusert for andre året på rad. Størst blir innsatsen på hovedstrekningene Bergens-, Dovre-, og Sørlandsbanen, samt på jernbanen i og gjennom Oslo-området.
Dovrebanen sør for Lillehammer
* Hamar – Lillehammer: Kjøring av ballastrenseverk på delstrekninger der forberedende ballastrens er utført
* Brøttum – Lillehammer (Fåberg): Forberedende ballastrens (dreneringstiltak, rensk av grøfter og bygging av kabelkanaler og bytte av kabler)
* Hamar – Lillehammer: Forsterkning av fyllinger, rassikring og andre underbygningstiltak for en mer robust bane
* Åretta elv ved Lillehammer: omfattende sikringsarbeider mot flom, fase 2, fase ferdig 2015
* Etterarbeider og oppsetting av støyskjermer på ny strekning langs Mjøsa
* Fornyelsestiltak Trangerud bru
* Utskifting av skinner og sviller på delstrekninger
* Utskifting av sporveksler på Brumunddal og Fåberg stasjon
* Minnesund stasjon: Innlegging av undergang for anleggstrafikk
* Ferdigstilling av stabilitetssikring Bergseng tunnel
Østfoldbanen
* Bygging av nytt dobbelstpor Oslo S – Ski (Follobanen) pågår for fullt
* Sarpsborg – Halden: Kjøring av ballastrenseverk (periode 24/8 – 25/10)
* Brufornyelser på Loenga
* Oslo S – Ski: Sliping av sporveksler
* Holmlia stasjon: Bytte av sporveksler
* Østre linje: Oppdatering av ETTMS-anlegget, (banen stengt 2/7 – 11/7)
* Berg – Kornsjø: forberedende ballastrens (dreneringstiltak, rensk av grøfter og bygging av kabelkanaler)
Vestfoldbanen
* Bygging av 14 km nytt dobbeltspor Holm – Nykirke, ferdig høsten 2016 (Banen stengt i tre uker 29/10 – 21/11) for ombygging og innkopling av nytt dobbeltspor
* Bygging av 22 km nytt dobbelstspor Farriseidet – Porsgrunn, ferdig sommeren 2018
* Sporoptimalisering av ‘Ringen’ i Tønsberg: ferberedende ballastrensing, svillebytte og kjøring av ballastrenseverk
* Tønsberg – Stokke: Kjøring av ballastrenseverk på delstrekning
* Tønsberg – Sem: Utskifting av bru og skinner ved, km 114 – km 115
* Tønsberg – Larvik: Skinnebytte i kurver
* Sem stasjon: Utskifting av sporveksler og fornyelse av spor 2
* Fornyelsestiltak på flere bruer
* Utskifting av sviller på delstrekninger
* Skinnebytte på delstrekninger
* Utskifting av sporveksler i Drammen
* Tønsberg – Larvik: Tiltak for bedre standard på kontaktledningen
* Fornyelsestiltak på signal- og elkraftanlegg på delstrekninger
Gardermobanen
* Gardermoen stasjon: kapasitetsøkende tiltak i forbindelse med den nye terminal 2
* Gardermoen stasjon, plattformtiltak, nye anvisere og nye leskur
Hovedbanen
- * Fornyelsestiltak for mer robust jernbane gjennom Oslo (295 mill. Hoved- og Drammenbanen)
- * Fornyelsestiltak på Alnabru godsterminal (100 mill)
- * Alnabru godsterminal, strakstiltak fase 1, forlenget levetid sikringsanlegg (54 mill kr)
- * Jessheim – Eidsvoll: FATC ferdigstilles i november
- * Bytte sporveksler Lillestrøm – Eidsvoll
- * Fornyelse av veisikringsanlegg
- * Fornyelse av togvarmeanlegg, Oslo
- * Godstogsporet, Loenga : Nytt kontaktledningsanlegg
- * Lillestrøm – Eidsvoll: Sliping av sporveksler
- * Sand og Dal stasjoner: Utskifting av sporveksler
- * Jessheim – Eidsvoll: Dreneringstiltak og sikring av banens sideterreng
- * Ny ‘Buss for tog’-løsning ved Oslo S
Drammenbanen
- * Askerbanen: Fornyelsestiltak bruer
- * Asker stasjon: Utskifting av sporveksler
- * Fornyelsestiltak Lieråsen tunnel
- * Fornyelse av nødlys i Lieråsen tunnel
- * Brakerøya stasjon: utskifting av to sporveksler
- * Oslo S – Lysaker: fornyelse av banens dreneringssystemer
- * Asker – Drammen: Montering av akseltellere (Skal erstatte isolerte skjøter)
- * Nationalthetret stasjon: Utskifting av tungepartier i sporveksler
- * Lysaker, Sandvika og Asker stasjoner: Sliping av sporveksler
Bratsbergbanen:
- * Vannsikring i Skienstunnelen
- * Valebø stasjon: Svillebytte i spor 2
Spikkestadbanen
- Utskifting av bru over Semselva (banen stengt 4 døgn 2/7 – 5/7)
- Heggedal stasjon, fase 2, samtidig innkjør (betyr raskere kryssing av tog)
Sørlandsbanen
- Egersund – Sandnes: bygging av nytt kontaktledningsanlegg med autotrafosystem (213,5 mill)
- Nærbø – Stavanger: Arbeider i forbindelse med utskifting av signalanlegget til Thales-anlegg
- Utskifting av bru ved Launes i Egersund
- Forberedende ballastrensing (dreneringstiltak, rensk av grøfter og bygging av kabelkanaler)
- Egersund – Moi: Fornyelsesarbeider på kontaktledning
- Fornyelsestiltak på flere bruer
- Øysteinstul – Nordagutu: Skinnebytte
- Gulskogen – Kongsberg: skinnebytte på delstrekning
- Forsterkning av fyllinger, rassikring og andre underbygningstiltak for en mer robust bane
- Fornyelsestiltak tunneler
- Hokksund – Kongsberg: Ny undergang ved Darbu stasjon
- Skollenborg – Kongsberg: Bru over ny E134
- Utskifting av bru over Derelva ved Krekling
- Vennesla – Kristiansand: Ny bru over Åsveien
- Lyser – Gjerstad: Svillebytte på bru over Trollelva
- Nye sporveksler, Kvalaberg i Stavanger
- Nærbø stasjon: Nye sporveksler
- Hokksund stasjon: Konponentbytte i sporveksler
- Flomsikring Hokksund – Kongsberg
- Opprydding forurenset grunn og vann Hokksund st
- Skogrydding Moi-Egersund og Kristiansand- Audnedal
- Planovergangstiltak Sleveland plo, ferdigstilles i 2017
- Svillebytte Valebø stasjon
- Rassikringstiltak flere strekninger
- Ferdigstillelse av ledelys i Jerpetjern tunnel og Sira tunnel.
Numedalsbanen
- Svene – Flesberg: nye sviller, sporpakking og justering
Arendalsbanen
- Svillebytte på delstrekninger
Bergensbanen
- Bergen - Arna: Anleggsarbeider på nytt løp Ulriken tunnel (dobbeltspor Bergen – Arna).
- Rehabilitering av tak Bergen stasjon.
- Arna - Dale: Drenering, vannsikring og sikring av sideterreng. Skogrydding.
- Bolstadøyri - Bulken: Etter- og sikringsarbeider etter storflom oktober 2014
- Arna - Voss: Sville- og skinnebytte på delstrekninger. Fornyelse av sporveksel Stanghelle.
- Myrdal - Finse: Is- og vannsikringsarbeider. Skredsikring i sideterreng. Skinnebytte.
- Myrdal - Haugastøl: Fornyelse av snøoverbygg
- Finse - Flå: Nøytralisering og innmåling av sporet, tiltak mot solslyng
- Haugastøl - Trolldalen: Utskifting av skinner og sviller på delstrekninger. Fornyelse av sporveksel Bergheim.
- Finse – Trolldalen: Rassikring og fornyelse dreneringsanlegg.
- Finse – Hønefoss: Bytte av isolatorer for å forebygge kontaktledningsfeil. Fornyelse av sonegrensebryter Ål.
- Haugastøl – Hønefoss: Forberedelse til ballastrensing
Randsfjordbanen
- Hokksund – Vikersund: Sandblåsing og maling av stålbruer
- Hokksund – Vikersund: Svillebytte på delstrekninger
- Hokksund – Skotselv: Innlegging av ny kulvert ved km 71,7
- Hønefoss – Hen: sporarbeider av hensyn til godstrafikken
Roa-Hønefossbanen
- Jevnaker – Hønefoss: Svillebytte på delstrekninger
- Roa – Hønefoss: Bytte av isolatorer for å forebygge kontaktledningsfeil
Flåmsbana
- Skinne- og svillebytte på delstrekninger
Gjøvikbanen
- Grefsen – Roa: Svillebytte i tunneler
- Jaren – Gjøvik: Skinnebytte på delstrekninger
- Jaren – Gjøvik: Nye transformatorer for strømforsyningen
- Jaren – Gjøvik: Kjøring av ballastrenseverk på delstrekning (periode 29/8 – 16/9)
- Jaren – Gjøvik:Arbeider for bedre strømforsyning (Ny omformerstasjon Gjøvik)
Kongsvingerbanen
- Sørumsand stasjon: Stasjonen skal moderniseres med ny plattform 1, undergang under sporene, ny sideplattform til spor 3 og heis. (Ferdig desember 2016)
- Sørumsand stasjon: Nytt kontaktledningsanlegg
- Seterstøa – Kongsvinger: Sporpakking på delstrekninger
- Blaker stasjon: Utskifting av sporveksler
- Sørumsand: Utskifting av brutrau
- Årnes – Kongsvinger: Utskifting av stikkrenner
Dovrebanen (nord for Lillehammer)
- Forsterkning av fyllinger, rassikring og andre underbygningstiltak for en mer robust bane (125 mill)
- Ballastrensing på strekningen Tretten - Losna 90 mill (periode: 28/7 – 21/8)
- Forberedende ballastrensing (dreneringstiltak, rensk av grøfter og bygging av kabelkanaler) 60 mill
- Godsterminal på Heggstadmoen og forlengelse av spor 3 på Heimdal st, oppstart 2016, ferdig 2017 (strakstiltak for godstrafikken).
- Utskifting av skinner på delstrekninger(21,1 mill)
- Dombås – Støren: Bytte av sporveksler og utskifting av sviller på delstrekninger
- Dombås – Støren: Fjellsikring og utskifting av stikkrenner
- Støren – Trondheim: Utskifting av sporveksler og svillebytte på delstrekninger
- Støren – Trondheim: Fjellsikring og bytte av stikkrenner
- Støren – Trondheim: Vedlikeholdsarbeider på bruer
- Trondheim S: Bytte av sporveksler, skinner og sviller på deler av stasjonen
- Beredskapsterminaler for gods på Kvam og Støren
Stavne – Leangenbanen:
- Fornyelsesarbeider på tre av banens bruer
- Utskifting av sviller og skinner på delstrekninger
Rørosbanen
- Koppang – Tolga: Kjøring av sporombyggingstog (svillebytte)
- Koppang tømmerterminal, ferdigstilles våren 2016
- Elverum – Støren: stikkrenner skal skiftes ut til større dimensjoner
- Hamar – Støren: reparasjoner og vedlikeholdsarbeider på flere bruer
- Røros – Støren: Rassikringsarbeider i Gauldalen
Solørbanen
- Kongsvinger – Elverum: svillebytte på delstrekninger
Meråkerbanen
- Svillebytte på delstrekninger
- Fjellsikring og bytte av stikkrenner
- Vedlikeholdsarbeider på bruer
Nordlandsbanen
- Forsterkning av fyllinger, rassikring og andre underbygningstiltak for en mer robust bane (85 mill)
- Forberedende ballastrensing (dreneringstiltak, rensk av grøfter og bygging av kabelkanaler) 20 mill
- Bytte sporveksler
- Utskifting av sviller på delstrekninger
- Fornyelsestiltak i tunneler
- Hell – Værnes: bygging av dobbeltspor pågår, inkluderer ny bru over Stjørdalselva og ny sporplan på Hell stasjon. Ferdig 2017.
- Beredskapsterminal for gods på Steinkjer
Ofotbanen
- Bygging av nye Djupvik kryssingsspor mellom Narvik og Straumsnes stasjoner
- Bygging av ny fjernledning for banens strømforsyning
- Narvik – Bjørnfjell: Utskifting av skinner og sviller på flere delstrekninger
- Narvik – Bjørnfjell: Fornyelse av snøoverbygg
Øvrige tiltak
- Forberedende arbeider for innføring av nytt signalsystem ERTMS (370 mill)
- Bygninsgvedlikehold på stasjoner, lokomotivstaller, kontorbygninger og lagre
- Tiltak på stasjoner for bedre på- og avstigninsgforhold, parkering mv
- ENØK-tiltak, togvarmeanlegg
- Skogrydding på flere delstrekninger og tiltak for å hemme etterveksten på strekninger som er ryddet for skog inntil sporet
- I tillegg kommer generelt årlig arbeid med kontroller og mindre reparasjoner og vedlikeholdstiltak på alle strekninger