En stolt gjeng fra AGJV, Jernbaneverket og Herrenknecht var torsdag samlet for å feire at den første Follobane-TBMen er ferdig produsert.
Fra venstre Fernando Vara i AGJV, Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverket og Gerhard Wehrmeyer i Herrenknecht.

Første Follobane-TBM ferdig

Den første av fire tunnelboremaskiner, som skal bore ut hoveddelen av tunnelen på Follobanen, er nå ferdigprodusert på fabrikken i Tyskland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Fakta om tunnelboremaskinene på Follobanen:

Produsent: Herrenknecht

Lengde: 150 meter

Vekt: 2400 tonn

Installert kraft: 6200 kw

Kuttere: 71

Diameter tunnel/TBM: 8,75/9,96 meter

Gjennomsnittlig borehastighet: 12-15 meter per dag.

Tunnelboremaskinen (TBM) er spesialtilpasset

Follobaneprosjektet og ble overlevert fra produsenten Herrenknecht torsdag 10. mars. I september vil den starte arbeidet med å bore og lage TBM-delen av Follobaneprosjektet, som vil bli Nordens lengste jernbanetunnel, når den står klar i 2021. Dette er også historiens største TBM-prosjekt i Norge, skriver Jernbaneverket og entreprenøren Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) i en pressemelding.

Fire maskiner

AGJV vil bruke fire slike TBMer for å lage 18,5 km av den 20 km lange tunnelen mellom Oslo og Ski, på oppdrag av Jernbaneverket.

- Vi er svært fornøyde med å presentere den første TBMen som skal brukes i prosjekt. Maskinen har Oslo-blå farge foran og er spesialtilpasset norsk fjell og geologi. Samarbeidet mellom Herrenknecht, Jernbaneverket og AGJV har vært veldig bra, noe som har resultert i overlevering av maskinen før planen, med god kvalitet, sier Fernando Vara, prosjektdirektør for Acciona Ghella Joint Venture.

Gigantkontrakt

Bak AGJV står det spanske selskapet Acciona og italienske Ghella. Selskapet ble tildelt entreprisen på 8,7 milliarder kroner av Jernbaneverket våren 2015.

- Etter omfattende vurdering bestemte Jernbaneverket allerede i slutten av 2012, hvilken metode som skal brukes for å drive Follobaneprosjektets lange tunnel. TBM ble ansett å være den beste løsningen av hensyn til miljø og fordi det fantes et stort anleggsområde til hele TBM-prosjektet. I dag har vi nådd en historisk milepel og vi er imponert over TBM-produksjonen. Denne TBMen er ferdigprodusert under ett år etter at kontrakten ble signert. Vi ser nå frem til videre samarbeid, sier Anne Kathrine Kalager, prosjektleder TBM, Jernbaneverket/Follobaneprosjektet.

Starter i september
Den nå ferdigstilte TBMen vil ankomme anleggsområdet i deler i mai, og bli montert igjen inne i fjellet ved anleggsområdet. Etter planen skal den starte boring mot Oslo i september 2016.

- Vi er stolte over å være en bidragsyter i dette høyt profilerte prosjektet. Med våre høyteknologiske tunnelboremaskiner og gode service, vil vi bidra på alle måter for å sikre at Nordens lengste jernbanetunnel leveres med den høyeste mulig globale standard, sier Dr.-Ing. E. h. Martin Herrenknecht.

Tvillingtunnelen, som blir laget med TBM, vil bli 8,75 meter i diameter og omtrent 18,5 km lang. Totalt vil tunnelen bli 20 kilometer. De fire TBMene vil være 150 meter lange og veie 2400 tonn.

Ny fase
TBMene vil bli levert gjennom året og er planlagt satt i drift i løpet av 2016. To av TBMene vil bore nordover mot Oslo og to sørover mot Ski, med start på anleggsområdet på Åsland.

- Vi har nå sluttført første fase med utsprengning av tunneler på Åsland før planen. Nå forbereder vi en ny og spennende fase, bygging av tunnelen med TBM, sier Fernando Vara, prosjektdirektør for AGJV.

Fra venstre Gerhard Wehrmeyer i Herrenknecht , Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverket og Fernando Vara i AGJV.
Powered by Labrador CMS