Illustrasjon: Statens vegvesen

Johs J. Syltern og Kruse Smith lavest på to fylkesveistrekninger

Et arbeidsfellesskap mellom Johs J. Syltern og Kruse Smith leverte laveste tilbud på både fylkesvei 723 og 17 i Sør-Trøndelag ved anbudsåpning denne uken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det kommer frem av en pressemelding fra Statens vegvesen mandag.

De to prosjektene er 4,6 kilometer ny fylkesvei 723 i Åfjord mellom Ryssdalen og Herfjord, som erstatter en rasfarlig strekning, og ny tunnel mellom Sumstad og Hellfjorden på fylkesvei 14 i Roan.

– Fem entreprenører leverte tilbud på ny fylkesvei 723 og seks på tunnelen i Roan. Vi er godt fornøyd med antall tilbud på jobbene. Det tyder på god konkurranse i markedet, sier prosjektleder Hanne Louise Moe i Statens vegvesen.

Fylkesvei 723 Ryssdalen – Herfjord

Ny fylkesvei 723 skal erstatte en rasutsatt strekning forbi Ryssdalen og Rapet mellom Kvenndalsfjellet og Herfjord i Åfjord kommune.

Prosjektet består av 3,2 kilometer vei i dagen, den 760 meter lange Ryssdalstunnelen, den 590 meter lange Herfjordstunnelen og 145 meter lange Ryssdalsbrua. Strekningen er på totalt 4,6 kilometer.

Prosjektet er finansiert av statlige rassikringsmidler, Sør-Trøndelag fylkeskommune, Statkraft og Åfjord kommune.

Disse fem entreprenørene leverte tilbud:

  • Tore Løkke - 288 297 802 kroner
  • Arbeidsfellesskapet Lemminkainen / NRCRE - 323 231 354 kroner
  • Aldesa - 316 536 611 kroner
  • Bertelsen og Garpestad - 279 546 603 kroner
  • Arbeidsfellesskapet Johs J. Syltern / Kruse Smith - 279 362 658 kroner

Fylkesvei 14 Sumstad – Hellfjorden

Den nye tunnelen mellom Sumstad og Hellfjorden på fylkesvei 14 i Roan blir omtrent 550 meter lang. Ny tunnel vil, ifølge pressemeldingen fra Vegvesenet, redusere dagens strekning med omtrent én kilometer, og veistandarden skal også heves. I tillegg vil tidligere problem med ras og perioder med stengt vei reduseres, skriver Vegvesenet.

I tillegg til tunnelen innebærer prosjektet å bygge i underkant av én kilometer med vei i dagen. Veien skal ha en bredde på 7,5 meter. Fartsgrensen blir 80 kilometer i timen.

Prosjektet er en del av utbyggingspakken Fosenvegene, som Statens vegvesen bygger på vegne av Sør-Trøndelag fylkeskommune og Nord-Trøndelag fylkeskommune.

Disse seks entreprenørene leverte tilbud:

  • Flage Maskin - 119 797 041 kroner
  • Bertelsen og Garpestad / Metrostav - 109 487 956 kroner
  • AF Lemminkainen - 131 183 868 kroner
  • Arbeidsfellesskapet Johs J. Syltern / Kruse Smith - 99 815 218 kroner
  • Aldesa - 116 701 690 kroner
  • Tore Løkke - 111 064 905 kroner
Powered by Labrador CMS