En 70 tonns Hitachi-graver er en av mange maskiner Johs. J. Syltern setter inn under byggingen av 15 kilometer ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene. Foto: Jostein Syltern.
En 70 tonns Hitachi-graver er en av mange maskiner Johs. J. Syltern setter inn under byggingen av 15 kilometer ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene.

Syltern: – Skanska hadde ikke fått dette prosjektet uten oss

Øystein Syltern er trygg på at JV Skanska Syltern har en god plan for gjennomføringen av E6 Berkåk – Vindåsliene og han mener de to entreprenørene trengte hverandre for å vinne 2,1 milliarders kontrakten.

Publisert Sist oppdatert

I slutten av april kunne JV Skanska Syltern signere kontrakten med Nye Veier på byggingenav ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene, sør for Trondheim. Prosjektet omfatter15 kilometer firefelts E6 og cirka 15 kilometer med fylkes- og lokalveier. Arbeidsfellesskapet har med seg Rambøll som rådgiver i 2,1 milliarders kontrakten.

Skanska og Johs. J. Syltern har samarbeidet i flereprosjekter tidligere, senest under byggingen av Nydalsbrua i Trondheim.

Daglig leder Øystein Syltern i Johs. J. Sylternser frem mot et nytt samarbeid med Skanska, og beskriver arbeidsfellesskapet som et godt eksempel på vinn-vinn.

– Vi kunne ikke blitt kvalifisert som totalentreprenør i dette prosjektet alene, men jeg må også være så frimodig å si at Skanska heller ikke hadde fått prosjektet uten oss, sier Syltern til Byggeindustrien.

Daglig leder Øystein Syltern i Johs. J. Syltern. Foto: Svein Ole Daltveit.
Daglig leder Øystein Syltern i Johs. J. Syltern.

Kjenner prosjektet godt

Entreprenørselskapet fra Åfjord i Trøndelag var nemlig godt kjent med E6-prosjektet før arbeidsfellesskapet med Skanska ble inngått.

Høsten 2021 var Johs. J. Syltern klar for å bygge 25 kilometer ny E6 mellom Ulsberg og Vindåsliene sammen med det spanske entreprenørselskapet FCC Construcción og rådgiveren Rambøll.Kontrakten med Nye Veier ble imidlertid avsluttet før byggestart fordi totalentreprenøren ikke klarte den avtalte prisen.

Senere ble E6-prosjektet delt i to kontrakter, og Nye Veier utlyste konkurransen på nytt.

– Vi har holdt på med dette prosjektet i fem år, så det må vel være lov å si at det har vært en langdryg prosess. Det er derfor veldig godt å endelig få lov til å sette i gang, sier Syltern.

Han føler seg 100 prosent sikker på at arbeidsfellesskapet har en god plan for gjennomføringen av prosjektet.

– Når man knar og jobber med et prosjekt over så lang tid, så kjenner man det veldig godt, konstaterer Syltern.

– To dyktige entreprenører

Prosjektsjef Lars Bjørgård i Nye Veier er godt fornøyd med optimaliseringsfasen byggherre har vært gjennom sammen med JV Skanska Syltern, og sier Nye Veier er rimelig trygge på at de har fått med seg den rette samarbeidspartneren til å gjennomføre prosjektet.

– Det er to dyktige entreprenører som i tillegg er samkjørte etter å ha jobbet sammen tidligere, sier Bjørgård.

– Selv om vi går ut i markedet med en ferdig regulert løsning, så ønsker vi en optimaliseringsfase der vi ser på mulighetene for å finne enda bedre løsninger sammen med entreprenør og deres rådgiver. Det har vi lykkes godt med i dette prosjektet, legger han til.

– Ønskeprosjekt

Prosjektsjef Lars Bjørgård i Nye Veier. Foto: Nye Veier.
Prosjektsjef Lars Bjørgård i Nye Veier.

Den nye E6-strekningen bygges langs eksisterende europavei i cirka tre kilometer, mens resterende 12 kilometer bygges i jomfruelig terreng. Det er ingen tunneler i veiprosjektet, som etter planen skal åpne for trafikk høsten 2027.

– Der vi bygger langs eksisterende vei blir det veldig viktig å sikre en mest mulig forutsigbar trafikkavvikling, ikke minst for tung-transporten på E6 som utgjør 30 prosent av trafikkmengden. Resten av strekningen er det jeg vil beskrive som et relativt enkelt og greit masseflyttingsanlegg uten utfordringer med kvikkleire eller andre sensitive masser, forteller Bjørgård.

Han mener E6-strekningen må være et ønskeprosjekt for en entreprenør som er gode på masseflytting.

– Jeg er ikke i tvil om at det er et prosjekt som er skreddersydd for et selskap som for eksempel Syltern, sier Bjørgård.

Øystein Syltern er enig i at det er et ønskeprosjekt.

– Det er ikke et veldig komplisert prosjekt, men det er en stor masseforflyttingsjobb som passer oss godt. I likhet med andre prosjekter så ligger mye av suksessen i det å ha gode planer, sier han.

Integrert arbeidsfellesskap

Johs. J. Syltern og Skanska har et integrert arbeidsfellesskap med en prosjektorganisasjon med folk fra begge parter og uten klare skiller på fagområder og arbeidsoppgaver. Skanska og Syltern skal gjennomføre prosjektet med en 60/40 fordeling der begge parter leier ut ressurser og maskiner til JV-selskapet.

JV Skanska Syltern har signert kontrakten med Nye Veier og i starten av mai var riggingen på Berkåk i gang. Foto: Jostein Syltern.
JV Skanska Syltern har signert kontrakten med Nye Veier og i starten av mai var riggingen på Berkåk i gang.

– I prinsippet skal vi ha i størrelsesorden 40 prosent av omsetningen i prosjektet, men det er en del innkjøp prosjektet vil gjøre direkte fra leverandører. Jeg er litt usikker på hvor mye vi kommer til å omsette for totalt i prosjektet, men hvis jeg skal skyte fra hofta vil jeg anslå at vi vil leie ut tjenester for rundt 500 millioner kroner, sier Syltern.

Powered by Labrador CMS