E16 Kvamskleiva er nå igjen utlyst etter en koronapause. – Dette blir et spennende prosjekt sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen.
Foto: Statens vegvesen
Byggherreorganisasjonen ble satt i koronakarantene – nå lyses E16 Kvamskleiva ut på nytt
Seks uker etter at koronaviruset stanset utlysningen av E16 gjennom Kvamskleiva, er vegprosjektet sendt ut på anbud. Statens vegvesen lyser ut E16-Kvamskleiva som totalentreprise hvor elektro er en del av pakken.
Statens vegvesen opplyser at interessen for arbeidet i Kvamskleiva var stor da Vegvesenet la ut oppdraget i slutten av februar. Så ble byggherreorganiasjonen selv satt i koranakarantene og utlysningen ble stanset.
– Vi har nå justert anbudspapirene til koronasituasjonen, og håper at interessen fortsatt vil være stor, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen, E16 Kvamskleiva til vegvesen.no.
Vegvesenet jakter nå en totalentreprenør der elektroarbeidene inngår som en del av totalentreprisen. Etaten opplyser at det i første runde vil bli valgt ut tre entreprenører som blir med videre i konkurransen.
Prosjektet har en total ramme på 666 millioner kroner.
100 millioner kroner i fradrag
Tilbydere som legger fram et godt opplegg for gjennomføring og organisering vil bli premiert.
– Det vil være mulig å få inntil 100 millioner i fradrag i tilbudssummen for den som skisserer gode planer for hvordan jobben skal løses og som har den rette kompetansen for å utføre jobben, sier Rye til vegvesen.no.
Rye fastslår at arbeidet med tunnelen er avgjørende for framdriften i prosjektet.
– Derfor vil samspillet med elektroentprenøren være avgjørende. Trafikken på E16 vil gå gjennom anleggsområdet. En strekning av ny E16 skal etableres på fylling i Nordsvinsfjorden. Målet er å bygge vegen på to år, sier Rye. Ambisjonen er byggestart høsten 2020.
Smal og rasutsatt
Den 5,4 kilometer lange strekningen skal avløse den smale, svingete og rasutsatte vegen ved Vangsmjøsa. Vegen er rasutsatt med jevnlig nedfall på begge sider av dagens korte tunnel.
Vegprosjektet består av en 1,8 kilometer lang tunnel og 3,6 kilometer ny veg. Vegen skal bygges som to-feltsveg med standardklasse H2 med 8,5 meters vegbredde. I tunnelen er blir det profil T 9,5 for å få plass til et bredt midtfelt med rumlefelt. Det skal bygges et større kryss til fv. 2510 ved Hugavike.
– Vi mener dette bør være en attraktiv jobb for den riktige entreprenøren, sier Rye.