Samferdselssjef Hildegunn Sørbø i Telemark fylke (fra venstre), regionvegsjef Kjell Inge Davik inngikk i Statens vegvesen og administrerende direktør Kurt Opseth i Mesta.
Foto: Tor Arvid A. Gundersen / Statens vegvesen
Mesta signerte norgeshistoriens største driftskontrakt
Norges største drift- og vedlikeholdskontrakt for vei noensinne ble undertegnet tirsdag kveld.
Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding onsdag.
Kontrakten er verdt over 800 millioner kroner.
Administrerende direktør Kurt Opseth i Mesta og regionvegsjef Kjell Inge Davik i Statens vegvesen Region sør skrev under kontrakten. Bare én gang før er en tilsvarende kontrakt med åtte års gyldighetstid blitt inngått i Norge, ifølge pressemeldingen.
– I den nye kontrakten er det satt mye tøffere krav til miljø enn tidligere, sier regionvegsjef Davik.
– Lettere lønnsomhet
Entreprenøren er også pliktig etter kontrakten å ha lærlinger tilsvarende fire prosent av arbeidstimene. I tillegg har underentreprenørene tilsvarende krav for én prosent av arbeidstimene.
Alle kjøretøy som skal brukes i kontrakten, må tilfredsstille Euro 6. Anleggsmaskinene blir det også satt miljøkrav til, skriver Vegvesenet.
– Den nye kontrakten gjelder for åtte år, ikke fem som tidligere. Det vil gjøre det lettere for entreprenøren å få bedre lønnsomhet for maskindriften. I tillegg er det tydelig krav til hovedentreprenørens kompetanse og hvordan oppgaven skal utføres, sier Davik i meldingen.
Maskininvesteringer i Mesta
Administrerende direktør Kurt Opseth i Mesta opplyser at de vil investere i maskiner for 60 millioner kroner, og på grunn av at kontraktstiden er utvidet, forventer han å få utnyttet maskinparken bedre. Samtidig med investeringen skal 35 stillinger besettes til Mestas kontor i Vrådal.
Kontraktsområdet innebefatter drift og vedlikehold av 843 kilometer vei i kommunene Vinje, Fyresdal, Nissedal, Tokke og Kviteseid i tillegg til Gautefallsheia i Drangedal.
– I kontrakten inngår også hele E134 over Haukelifjell til Røldal i Hordaland på den andre siden av fjellet. Her satser vi ekstra, og har ansatt én person hos oss som skal følge denne høyfjellstrekningen på nært hold, sier regionvegsjef Kjell Inge Davik.
Kontraktsperioden starter 1. september i år.