Signerte kontrakt: Foran fra venstre Harald Inge Johnsen (prosjektleder Statens vegvesen) og Gøran Fossmo (distriktssjef Peab Anlegg). Bak fra venstre Per Randen (byggeleder Statens vegvesen) og Petter Hauge Johansen (assisterende prosjektleder Peab Anlegg).

Peab bygger ny bru over Fjerdingelva i Harran

På oppdrag fra Statens vegvesen skal Peab Anlegg bygge ny vei og bru på E6 over Fjerdingelva i Grong kommune i Trøndelag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Kontraktssummen er på cirka 42,7 millioner kroner uten merverdiavgift, skriver Peab i en pressemelding. Kontrakten ble undertegnet tirsdag 15. september, og oppstart på anleggsplassen vil skje i løpet av oktober.

− Det var viktig for oss å bli tildelt dette prosjektet. Vi har en egen satsning på lokale prosjekter i Trøndelag, og det er alltid givende å ta jobber som bidrar til økt trafikksikkerhet, sier distriktssjef Gøran Fossmo i Peab Anlegg i meldingen.

Brua over Fjerdingelva ligger cirka én mil nord for bygda Harran. Peabs oppdrag omfatter bygging av 900 meter vei og ny bru, samt ny kulvert for vannhåndtering av bekken Litlåa. Peab vil utføre arbeidene med brua med egne ansatte. Grunnarbeidene utføres med underentreprenører med lokal tilhørighet.

− Vi skal være en lokal samfunnsbygger i de prosjektene der vi jobber. Det betyr for eksempel at vi vil bruke en maskinentreprenør fra lokalområdet og noe lokal arbeidskraft i prosjektet. Betongarbeidene utfører vi selv, med våre egne fagarbeidere. Det vil også være lærlinger på prosjektet, sier prosjektleder Ole Rønning i meldingen.

Eksisterende bru skal rives og fjernes. Den nye brua er en bjelkebru på rundt 55 meter i lengde og 10 meter i bredde.

− Brua skal utføres med prefabrikkerte bjelker, og dekket støpes på toppen av disse. Den største utfordringen blir nok vannhåndtering i forbindelse med bruaksene, men det har vi både erfaring og kompetanse for å løse på en god måte, sier assisterende prosjektleder Petter Hauge Johansen.

I tillegg skal Peab bygge nye tilstøtende veier til brua, rundt 900 meter vei totalt. I arbeidene inngår blant annet planering, veifylling og sprengning.

Powered by Labrador CMS