E10/ rv. 85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt (Hålogalandsvegen) omfatter en strekning på 82 kilometer fordelt på 55 kilometer tofeltsvei og 27 kilometer tunneler. Statens vegvesen har planer om å lyse ut prosjektet i andre halvdel av 2020. Kartillustrasjon: Statens vegvesen.

Ap støtter LNS-sjefens Hålogalandsvei-utspill

Tidligere denne uken uttalte LNS-sjef Frode Nilsen at tiden er overmoden for å dele opp OPS-prosjektet Hålogalandsveien i mindre kontrakter. Arbeiderpartiet støtter en slik vurdering.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Konserndirektør Frode Nilsen i LNS, er blant de som har vært svært kritisk til at OPS-prosjektet E10/ rv. 85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt (Hålogalandsveien), skal gjennomføres med en stor kontrakt til en samlet verdi på rundt ni milliarder kroner.

Konserndirektør Frode Nilsen i LNS.

LNS-sjefen har store problemer med å forstå hvorfor man skal gå ut i markedet med en kontraktsstørrelse som nærmest er uoppnåelig for norske eller nordiske aktører. Nå mener han koronakrisen bør blåse nytt liv i debatten rundt måten Hålogalandsveien skal bygges ut, og han har et håp om at koronaviruset også kan føre noe godt med seg hvis gigantprosjektet nå deles opp i mindre kontrakter som er bedre tilpasset det norske entreprenørmarkedet.

– Tiden er overmoden for å dele opp Hålogalandsveien slik at også norske aktører får være med på å konkurrere om dette prosjektet. Jeg håper både byggherrer og ikke minst politikere nå ser hvor viktig det er å ha en stor og solid anleggsnæring i Norge. Det er viktigere enn noen gang at prosjektene går til norske entreprenører, uttalte Nilsen tidligere i uken.

– Nødvendig med nye tiltak

– Arbeiderpartiet støtter en slik vurdering, skriver

stortingsrepresentant og medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen , Kirsti Leirtrø, i en e-post til Byggeindustrien.

Leirtrø viser til at hun tidlig i mars stilte et spørsmål til samferdselsministeren basert på erfaringene med OPS-prosjektet Sotrasambandet, hvor det kun er utenlandske entreprenører som har meldt sin interesse.

Kirsti Leirtrø, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet og medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen.

– Tilbakemeldingene vi får fra en samlet anleggsbransje viser at både OPS, så store kontrakter og konkurranseloven, ikke gir like konkurransevilkår. Vi mener koronakrisen i tillegg gjør det nødvendig med nye tiltak og løsninger for å ivareta sysselsetting, og bedrifter i hele landet. Arbeiderpartiet vil be om at dette blir vurdert både på Sotrasambandet og Hålogalandsveien, skriver Leirtrø i e-posten.

Sp-støtte

Frode Nilsen fikk også støtte fra Senterpartiet da han tidligere denne uken oppfordret Statens vegvesen/Samferdselsdepartementet til å dele opp Hålogalandsveien-prosjektet i mindre kontrakter. Senterpartiet har lenge jobbet for at norske samferdselsprosjekter skal deles opp på en måte som både er tilpasset og som styrker norsk anleggsbransje.

Siv Mossleth, stortingsrepresentant for Senterpartiet og medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen.

– Vi har lenge vært tydelige på at en oppdeling av store kontrakter, som Hålogalandsveien, vil styrke norsk anleggsbransje. Det er viktig, og vi har fremmet forslag for å styrke norsk anleggsbransje i Stortinget. Dette forslaget inneholder akkurat dette poenget, skriver Siv Mossleth, stortingsrepresentant for Senterpartiet og medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen, i en e-post til Byggeindustrien.

Lite aktuelt for Vegvesenet og Samferdselsdepartementet

I saken Byggeindustrien la ut tidligere denne uken kan du også lese hva statssekretær Ingelin Noresjø i samferdselsdepartementet, og Bettina Sandvin, avdelingsdirektør for kontrakt og marked i Statens vegvesens utbyggingsdivisjon, sier om OPS-prosjektet.

Powered by Labrador CMS