Et forbildeprosjekt
Dette hevdet statsminister Jens Stoltenberg i sin hilsningstale da han foretok offisiell åpning av Jondalstunnelen fredag 7. september.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Han begrunnet uttalelsen med at dette omfattende prosjektetet ferdigstilles elleve måneder før tiden og til en lavere kostnad en tidligere estimert.
– Jondalstunnelen må også betegnes som et strategisk viktig prosjekt for Hardanger-regionen. Det vil gi en betydelig tidsbesparelse på veisambandet mellom Bergen og Oslo, men er ikke minst viktig for lokal og regional samferdsel og verdiskaping. Jeg er både stolt og glad for å stå her i dag, sa Stoltenberg og la til at det kom flere prosjekter til regionen i NTP, uten at han røpte hvor og når.
Omfattende prosjekt for Kruse Smith
Kruse Smith vært hovedentreprenør for dette prosjektet i en totalentreprise. Oppdraget på 671 millioner er den største enkeltstående kontrakten noen gang for selskapets anleggsdivisjon. Avtalen med Statens vegvesen ble signert i juni 2009 og nå leveres altså prosjektet før avtalt tid.
– Jeg er både stolt og glad i dag sier Bjørn Velken, prosjektleder for Kruse Smith. Det har vært et meget godt samarbeid mellom oss og byggherren, Statens vegvesen. De har vært en viktig årsak til at vi har klart å forsere arbeidet såpass mye. Blant annet på grunn av at vi parallelt i prosjektet fikk kommet i gang med tekniske fag. I tillegg har vi opplevde mindre steinsprang enn forventet, sier Bjørn Velken.
Trist avslutning
Prosjektet ble rammet av en tragisk arbeidsulykke 20. august . En mann (53 år) ansatt hos E. Opedal & Sønner omkom da han kom i klem under en lem på en maskintralle. Den omkomne ble også nevnt av statsministeren og minnet med ett minutt stillhet under selve åpningsseremonien.