I tillegg til over hundre kamera som oppdager alle mulige slags hendelser i tunnelen, er Strindheimtunnelen utrustet med en rekke sikkerhetstiltak.
– Vi har nødtelefoner og brannslukkingsapparat for hver 125 meter. Dersom man tar ut et brannslukkingsapparat, så stenges tunnelen automatisk, sier Østmo til Adresseavisen.
Da varsles også Vegtrafikksentralen på Rosten. De får umiddelbart opp et bilde av hva som skjer.
– Vi får først en alarm dersom noen åpner døra til brannslukkingsapparatet, deretter en ny alarm når apparatet tas ut, og enda en alarm dersom noen løfter av telefonrøret. Da får de direktekontakt med oss, sier seksjonsleder Lena Sjøvold i Statens vegvesen.
Smart tunnel
Her er listen over tiltak:
Mobildekning og fullt utbygd nødnett for nødetatene
Slukkevann i tunnelen
Nødstyrepanel over vifter, lys og lignende for brannvesenet
Havarivinsjer hver 500 meter
Rømningsveier hver 250 meter
Kabler støpt inn i betongen for varmeresistens
Det er LED-lys i banketten ved siden av kjørefeltene
Havarilys tennes én meter opp på veggen dersom tunnelen blir røyklagt
Kabler er trukket i ringstruktur, noe som gjør systemet mindre sårbart for brudd
Alle systemer kan overstyres fra tekniske rom
Manuell styring av kjørefelt
Automatisert stenging ved brann
Automatisk registering av ulykker, hendelser og objekter i tunnelen
På toppen av dette er det også et system som fanger opp gass og andre partikler i tunnelen. Disse målingene styrer igjen effekten på viftene i tunnelen.