Byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen (t.v) og Mats Eriksson i Soil Mixing Group under arbeidet med å lage myrpeler under riksvei 4-utbyggingen mellom Roa og Gran grense. Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen.
Byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen (t.v) og Mats Eriksson i Soil Mixing Group under arbeidet med å lage myrpeler under riksvei 4-utbyggingen mellom Roa og Gran grense.

Vegvesenet mener de kuttet CO2 ved å vispe 9.000 tonn med sement ned i myra – rådgiver stiller spørsmål om byggherren vet nok til å kalle metoden et klimatiltak

20.000 sementpeler sørger for å stabilisere et myrområde hvor ny riksvei 4 er bygget over. Statens vegvesen hevder metoden kutter CO2-utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell veibygging. Miljørådgiver Vegard Ulvan i Rambøll er ikke overbevist og spør seg om byggherren sitter på nok dokumentasjon til å si at tiltaket faktisk reduserer klimagassutslipp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Kjære leser!

For å fortsette å lese må du logge inn eller kjøpe et abonnement.

Jeg er ikke abonnent

Bli abonnent

Mange bedrifter har tegnet bedriftsavtale hos oss.
Den løsningen gir alle med e-post inneholdende bedriftens maildomene tilgang.
Lurer du på om din bedrift har en bedriftsløsning?
Send oss en mail, så sjekker vi det ut for deg. Andre spørsmål? Kontakt oss

Powered by Labrador CMS