Byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen (t.v) og Mats Eriksson i Soil Mixing Group under arbeidet med å lage myrpeler under riksvei 4-utbyggingen mellom Roa og Gran grense.
Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen.
Vegvesenet mener de kuttet CO2 ved å vispe 9.000 tonn med sement ned i myra – rådgiver stiller spørsmål om byggherren vet nok til å kalle metoden et klimatiltak
20.000 sementpeler sørger for å stabilisere et myrområde hvor ny riksvei 4 er bygget over. Statens vegvesen hevder metoden kutter CO2-utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell veibygging. Miljørådgiver Vegard Ulvan i Rambøll er ikke overbevist og spør seg om byggherren sitter på nok dokumentasjon til å si at tiltaket faktisk reduserer klimagassutslipp.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
Mange bedrifter har tegnet bedriftsavtale hos oss.
Den løsningen gir alle med e-post inneholdende bedriftens maildomene tilgang.
Lurer du på om din bedrift har en bedriftsløsning?
Send oss en mail, så sjekker vi det ut for deg.
Andre spørsmål?
Kontakt oss