Arkivfoto.

Giganttvist mellom NCC og Vegvesenet havner i retten

Statens vegvesen og NCC har ikke blitt enige om sluttoppgjøret ved rv. 4 prosjektet på Hadeland. Alt tyder på at giganttvisten må løses i retten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

– Jeg kan bekrefte at det nå ser ut til å gå mot en rettsak, men vi ønsker ikke å kommentere saken ytterligere nå, skriver kommunikasjonssjef Tor Heimdahl i NCC i en e-post til Byggeindustrien.

Stor avstand

Det var lokalavisen Hadeland (krever innlogging) som denne uken kunne melde at Statens vegvesen og NCC ikke hadde kommet til enighet om sluttoppgjøret i etterkant av rv. 4 prosjektet mellom Gran grense og Jaren.

– Det er fortsatt stor avstand mellom partene og NCC tok ut stevning i november i fjor. Statens vegvesen jobber nå med tilsvar på dette. Statens vegvesen ønsker ikke å prosedere saken i media i forkant av en eventuell rettssak og vi har derfor ingen flere kommentarer på nåværende tidspunkt, sier kommunikasjonsrådgiver Einar Søberg til Hadeland.

800 millioner

Verken Vegvesenet eller NCC vil gå ut med hvor stort kravet fra entreprenørselskapet er, men i februar i fjor kunne daværende prosjektleder Anne Brit Moen i Statens vegvesen bekrefte at tilleggskravet fra NCC lå på rundt 800 millioner kroner.

Da NCC fikk oppdraget med på bygge parsellen rv. 4 Gran grense – Jaren sommeren 2013, hadde kontrakten med Statens vegvesen en verdi på 1,116 milliarder kroner eks. moms. Indeksregulert har kontrakten nå en verdi på over 1,3 milliarder kroner eks. moms.

– Svaret på hvordan prosjektet kunne havne i en situasjon med så et så stort krav er veldig sammensatt, uttalte Moen.

Krevende

Prosjektleder Arnfin Erlien i NCC hadde i februar fjor følgende kommentar til sluttoppgjørkravet.

– Vi prøver og forhandle oss frem til enighet og vi slipper ikke målsettingen om å unngå rettsak. Men vi snakker om en stor kontrakt som har gått over nesten 3,5 år, hvor årsaken til oppstått uenighet ofte er sammensatt, komplisert og med mange forhold involvert, sa Erlien.

Burde vært løst underveis

Erlien fremhevet den gangen at det selvsagt er en lite ønskelig situasjon at både byggherre og entreprenør nå må bruke både tid og ressurser på å rydde opp i forhold som det i stor grad burde vært mulig å løse underveis i prosjektet.

– Hadde begge parter vist mer vilje mener jeg det kunne vært mulig å rydde opp underveis. Jeg ser dette fra NCC sin side og mener selvsagt at byggherren burde lagt mer vilje i å komme til enighet da problemene oppsto, sa han.

Tunnelkonflikt

Et av de store konfliktpunktene i prosjektet er den 1,7 kilometer lange Grantunnelen, som ble kraftig forsinket og som åpnet et halvt år etter resten av den 9,3 kilometer lange firefeltsveien fra Gran grense til Jaren.

– Forsinkelsen har med forhold å gjøre som Statens vegvesen mener er NCC sitt ansvar, mens NCC hevder at de har blitt forsinket på grunn av forhold som byggherre har ansvaret for, uttalte byggeleder Sturla Elvsveen til Byggeindustrien i desember 2016.

Prosjektleder Arnfinn Erlien i NCC var imidlertid mer konkret på spørsmål om hvorfor tunnelåpningen måtte utsettes med et halvt år.

– Statens vegvesens utfordringer knyttet til grunnerverv skapte store fremdriftsmessige utfordringer i prosjektet. Området ved det nordre tunnelpåhugget ble faktisk ikke klargjort for oss før 9-10 måneder etter oppstart. Da blir det krevende å overlevere en tunnel som planlagt, sa Erlien i desember 2016.

Powered by Labrador CMS