Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk torsdag overlevert rapporten «Raskere planlegging – hvordan kommer raskere til mål» av avdelingsdirektør Per Øyvind Langeland i NHO. I bakgrunnen prosjektleder Ingeborg Rasmussen i rådgivingsselskapet Vista Analyse som har utarbeidet rapporten.
Solvik-Olsen: – Planleggingstiden skal halveres
Her får samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen overlevert nok en rapport om hvordan samferdselsprosjektene skal kunne planlegges raskere enn i dag.
Rapporten, som er utarbeidet av Vista Analyse på oppdrag fra NHO, ble overrakt Solvik-Olsen av organisasjonens avdelingsdirektør Per Øyvind Langeland under et frokostseminar i Oslo torsdag.
– Planleggingstiden skal halveres, og flere tiltak er satt i gang for å få til dette. Blant annet har vi innført forsøk med at Fylkesmannen samordner og avskjærer statlige innsigelser i tolv fylker, sa samferdselsministeren innledningsvis i foredraget sitt.
Nye tidsfrister
Videre opplyste Solvik-Olsen at departementet har innført nye tidsfrister i plan- og bygningsloven, som kan gi en mer forutsigbar saksbehandlingstid i samferdselssaker.
– Vi har også begrenset antall prosjekter som skal ha KVU/KS1 for NTP 2018-2029. Disse skal gjøres som grunnlag for konseptuelle valg, uttalte han.
– Halvering av planleggingstiden
Planleggingstiden for større samferdselsprosjekter er i dag mellom ni og ti år, og ifølge NHOs avdelingsdirektør bør denne halveres.
– Det er viktig å gjøre veien til snorklipping kortest mulig, sa Langeland.
– Vekk med omkamper
Prosjektleder Ingeborg Rasmussen i rådgivingsselskapet Vista Analyse trakk frem blant annet dobbeltarbeid og omkamper i planleggingsprosessen som må bort.
– KVU-arbeid er krevende og tar tid, og det er en tendens til at KVU-er eser ut med mange alternativer. Vi anbefaler sterkere gjennomføringer etter regjeringsbeslutningene basert på KVU-KS1-fasen. En statlig plan bør bli hovedregelen i prosjekter som krysser kommunegrenser – et halvt år med prosesstid kan spares bare her. Det bør også bli en forpliktende deltagelse i tidligfase, og begrensede muligheter til endringer i planfasen. Dessuten bør det bli forenklinger i statens prosjektmodell; KS1 og KS2, sa Rasmussen.
– Må gi nødvendige bevilgninger
Hun understreket at det er en forutsetning med politisk vilje til å prioritere vedtatte konsepter som har vært gjennom KS1, og vilje til å gå rett på reguleringsplanen etter denne. En planleggingstid ned mot seks år er mulig for prosjektene, men det krever politisk vilje og at prosjektene gis nødvendige bevilgninger underveis, sa Rasmussen.
– Må tidlig på banen
Direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier AS, Finn-Aasmund Hobbesland poengterte at det nye veiselskapet må komme på banen i en tidlig fase.
– Vi ønsker å komme inn allerede i kommundelplanfasen for å spare tid. Dessuten ønsker vi å knytte oss til eksisterende prosjekter og bygge lengre strekninger sammenhengende, sa blant annet Hobbesland.