Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen er fornøyd med jernbanesatsingen til regjeringen.
Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen er fornøyd med jernbanesatsingen til regjeringen.

Bane Nor-sjefen om NTP: – Imøtekommer våre forventninger fullt ut

Bane Nor-sjefen var fornøyd med det som ble presentert i ny nasjonal transportplan. Og han bygger mer enn gjerne jernbane til Fredrikstad. – Jeg vet også hvor ministeren kommer fra, fleipet Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen etter fremleggelsen.

Publisert Sist oppdatert

– Regjeringens forslag til ny NTP er gode nyheter. I samarbeid med resten av sektoren skal vi bidra til å styrke togtilbudet. Det er viktig slik at flere kan reise utslippsfritt, og for å flytte mer godstrafikk over fra vei til bane, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane Nor i en pressemelding.

Da Byggeindustrien møtte Eriksen kort tid etter at NTP var offentliggjort, var han fornøyd med at regjeringen setter av nesten 436 milliardar kroner til jernbane i planen. Av dette er 205 milliarder satt av til drift, vedlikehold, fornyelse og mindre investeringer.

Det er i alle fall et veldig bra jernbane-opplegg i transportplanen, svarer Eriksen når Byggeindsutrien spør om det var mer i jernbane-potten enn forventet.

Det imøtekommer våre forventninger fullt ut, vil jeg si. Og så mener jeg både det som går på det jernbanemessige, det klimamessige og ressursbruk er veldig fornuftig. Det er bra med en opptrapping av vedlikehold, drift og fornyelse, legger han til.

– Hva tenker du mot jernbaneprosjektet ned mot Fredrikstad som får prioritet i planen. Ville du heller hatt Ringeriksbanen?

De to prosjektene er så forskjellige i volum, at det kan nesten ikke sammenlignes. Prosjektet ned til Fredrikstad er fornuftig. De har prioritert det. Det synes vi er fornuftig, sier han.

– Men det var ikke Fredrikstad som lå fremst i prioriteringslista til Bane Nor da dere leverte innspill til regjeringen?

Nei, men den lå inne litt lenger ut i tid.

– Det var kanskje ikke det prosjektet dere hadde sett for dere komme i NTP?

Nei, men jeg vet også hvor ministeren kommer fra, sier Eriksen og ler.

Nei da, helt alvorlig, dette er et godt prosjekt. Nå investerer vi store ressurser gjennom Moss og det å trekke dobbeltsporet lenger ned der, det er fornuftig. Alle som kjører langs veiene og ser at jernbanen går gjennom, jeg holdt på å si våtmarksområder, skjønner at det er fornuftig å bygge en ny jernbane der, sier Eriksen.

Det har vært en kraftig trafikkøkning på jernbanen de siste årene. I sin kommentar til NTP, legger Bane Nor vekt på at stadig flere bruker toget i hverdagen. De peker også på at mange vareeiere ønsker å sende sine varer på jernbanen.

Det har ført til sprengt kapasitet på flere strekninger, noe som har satt sitt preg på en aldrende infrastruktur, skriver Bane Nor.

Ifølge Eriksen hjelper tiltakene som settes iverk.

– Under ekstremværet «Hans» i august så vi at strekningene vi hadde flom- og rassikret hadde færre feil nå enn tidligere. I samarbeid med resten av jernbanesektoren skal vi legge til rette for at flere kan reise utslippsfritt, og at vi får mer godstrafikk på jernbane. Det kommer til å ta tid, men er viktig for å styrke det klimavennlige kollektivtilbudet, sier Eriksen i sin kommentar til NTP. .

Bane Nor peker videre på at regjeringen vil gjennomføre flere nye store investeringsprosjekter. De prioriterer blant annet å bygge ut nye dobbeltspor mellom Arna og Stanghelle i vest og Råde og Fredrikstad i øst.

I tillegg prioriterer regjeringen å øke godskapasiteten på strekningene Oslo-Trondheim og Oslo-Narvik.

– Den siste tiden har vi fått flere bevis på at nye tilbudsforbedringer fører til mer forutsigbarhet for de reisende. Vi er derfor glade for at regjeringen foreslår flere nye utbyggingsprosjekter i NTP, sier Eriksen.

I forslaget til Nasjonal transportplan skal følgende prosjekt ha byggestart i løpet av perioden 2025-2036:

  • Fellesprosjektet Arna-Stanghelle. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Bane NOR og Statens vegvesen om å bygge rassikker og raskere vei og jernbanetrase mellom Arna og Stanghelle utenfor Bergen. Byggestart for alle store prosjekter krever investeringsbeslutning i Stortinget, så vi kan ikke sette spaden i jorda før vi har dette. Likevel er det en tydelig prioritering fra regjeringen og et steg i riktig retning for å kunne realisere prosjektet.
  • Regjeringen har pekt på at det kan det bli aktuelt å øke kapasiteten på Ofot­banen og legge enda bedre til rette for malmtrans­porten og persontrafikken. Viktige tiltak for å få til dette er å bygge nye kryssingsspor som Søster­bekk, Horisontalen og Katterat, og tiltak for å øke aksellasten fra 31 til 32,5 tonn. Det vil også vurde­res om det er aktuelt å prioritere tiltak for å øke kapasiteten på Rørosbanen, som nye kryssingsspor og tilsvinger, innenfor mindre investeringstiltak.
  • To tog i timen på Trønderbanen. Bygging av flere kryssingsspor og stasjonstiltak for en dobling av frekvens i grunnrute.
  • Flere tog i Oslo-navet. På lokaltoglinjene i Oslo-området blir det mulighet for timinuttersfrekvens gjennom blant annet bygging av vendespor i Asker, avgreining Østre linje og retningsdrift i Brynsbakken.
  • Regjeringen vil starte planleggingen av flere tiltak som skal sørge for to tog i timen (fire tog i rushtid) til Fredrikstad. Herunder blant annet 16 kilometer dobbeltspor fra Haug i Råde kommune til like utenfor Fredrikstad sentrum, kryssingsspor og togparkering.
  • Tiltak for økt godstransport på strekningene Oslo – Trondheim og Oslo – Narvik. Tiltakene inkluderer fullføring av dobbeltsporet til Hamar stasjon, og flere kryssingsspor for tilrettelegging av lengre godstog.
  • Elektrifisering av Røros- og Solørbanen, altså en omlegging fra dieseldrift til bruk av strøm.
  • Planlegging av ny rikstunnel for jernbanen mellom Oslo S og Skøyen, med byggestart i andre seksårsperiode.
  • Ny godsterminal i Trondheimsområdet og planlegging av utvikling av Alnabru godsterminal vil være med på å øke kapasiteten for godstransport på jernbanen. I tillegg prioriteres kryssingsspor for økt godskapasitet mellom Oslo-Bergen og Trondheim-Bodø.

Artikkelen er oppdatert med eget Thor Gjermund Eriksen-intervju etter første publisering.

Powered by Labrador CMS