, Peab og Cowi jobber sammen for å bygge ny E6 fra Kvål til Melhus. Dette er det første samferdselsprosjektet i Norge som utføres som integrert prosjektleveranse (IPL).
Foto: Nye Veier
Første delstrekning på E6-prosjektet Kvål – Melhus åpnet
Nå er første delstrekning av E6-prosjektet Kvål – Melhus åpnet for trafikk. Dette ble markert på nye Skjerdingstad bru torsdag.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Dette er en viktig milepæl. Selv om det er en del arbeid igjen, gir denne delåpningen langt bedre trafikale forhold frem til hele prosjektet ferdigstilles til sommeren. Omleggingen gir ikke bare bedre forhold for biltrafikken. Det blir også bedre for myke trafikanter i Kvål sentrum og langs Bennavegen som er en skoleveg, sa Lars Bjørgård, konstituert utbyggingsdirektør i Nye Veier i åpningstalen sin, ifølge en pressemelding fra Nye Veier.
Nye Veier, Peab og Cowi har siden oktober 2019 jobbet med utbyggingen av ny E6 fra Kvål til Melhus. I slutten av november ble det åpnet ca. en kilometer med ny firefelts motorvei forbi Melhus sentrum. Da ble også den midlertidige rundkjøringen sør for Melhuskrysset fjernet. Og natt til 08.12 ble strekningen fra Kvål til Skjerdingstad åpnet for trafikk. Denne strekningen er cirka tre kilometer.
Prosjektleder hos Peab, Alexander Mosbakk, trakk frem det gode samarbeidet i sin tale. E6 Kvål – Melhus er det første samferdselsprosjektet i Norges som utføres som en integrert prosjektleveranse (IPL).
– Tusen hjertelig takk til Nye Veier for at vi har fått lov til å være med på Norges første IPL på et samferdselsprosjekt. Det skaper en arbeidshverdag for oss som er litt annerledes, men veldig mye bedre. Og takk til dere som har stått på hver eneste dag – gjennom en pandemi, sa han.