I dette området ved Grauhelleren vest i Kristiansand skal E39-prosjektet starte. Prosjektdirektør Asbjørn Heieraas (i midten) på befaring sammen med utbyggingssjef Harald J. Solvik (til høyre) og Håkon Lohne, rådgiver planprosesser.

Her starter Nye Veiers E39-anlegg

Første milliardkontrakt på E39 mellom Kristiansand og Sandnes lyses ut denne høsten. Første anlegg starter ved Grauhelleren vest i Kristiansand.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skriver Nye Veier i en pressemelding på sine nettsider.

Strekningen Kristiansand vest – Mandal øst er første kontrakt som lyses ut på gigantutbyggingen.

Denne strekningen skal gå fra Grauthelleren i Kristiansand gjennom Songdalen, Søgne og rett over kommunegrensen til Mandal ved Døle bru. Fra september i år skal Nye Veier finne frem til hvem som skal bygge veien.

– Vi merker at det er knyttet store forventninger og interesse fra både bransje og publikum til prosjektet, sier utbyggingsdirektør Asbjørn Heieraas, og forteller at veiselskapet planlegger å signere kontrakt med totalentreprenør på strekningen i mai 2018.

Kontraktens størrelse er foreløpig antydet til fire milliarder norske kroner før merverdiavgift.

– Ting skjer ganske fort etter at kontrakten er signert. Da ønsker vi at spaden settes ganske umiddelbart i jorden. Planen er at entreprenøren starter sine forberedende arbeider innen utgangen av mai 2018, sier Heieraas i pressemeldingen fra Nye Veier.

Arkeologiske utgravninger i området starter opp like over fellesferien. I tillegg skal det foretas grunnboringer for å bedømme hva slags masser som finnes i områdene som skal bygges ut.

Mandal øst – Mandal by

Strekningen som er definert som Mandal øst – Mandal by, er delstrekning nummer to som skal realiseres i porteføljen, heter det i pressemeldingen fra Nye Veier.

Her er man, ifølge meldingen, i gang med å utarbeide et konkurransegrunnlag for såkalt tidliginvolverings-kontrakt. Det betyr at totalentreprenør også skal stå for utarbeidingen av detaljreguleringsplan.

– Parallelt jobber Nye Veier med optimalisering av korridorene. Det er et kostnadsreduserende tiltak som er med å øke samfunnsnytten og redusere tiden med bompengeinnkreving, sier Heieraas.

Anleggsstart er planlagt til årsskiftet 2019/2020.

Mandal by – Røiskår

For strekningen Mandal by – Røiskår tar Nye Veier sikte på anleggsstart ved omkring årsskiftet 2021/2022.

– Anslaget for oppstart er på nåværende tidspunkt noe usikkert, understreker Heieraas.

I utgangspunktet er det gjeldende kommunedelplan som er førende for arbeidet, og i tillegg vurderer Nye Veier nye korridorer. Konkret er enkeltområder i Mandal, Lindesnes og Lyngdal til vurdering, heter det i meldingen. Blant disse er deler av det første strekket fra vestsiden av Mandalselva retning Vigeland, heter det i meldingen fra Nye Veier.

Det jobbes også med korridor som går noe lengre nord. Foreløpige beregninger tyder på at det kan være kostnadsbesparende å gå noe mer rett vestover uten å dreie korridoren sør mot Reibakken, skriver Nye Veier.

Vurderer ny korridor

Da den vedtatte planen for Mandal by – Røiskår ble jobbet med, var det en forutsetning at ny vei skulle treffe Fardal for å gjenbruke Fardalsbakken med sin trefeltsvei. Nå skal hele E39 bygges som firefelts motorvei med fartsgrense på 110 kilometer i timen. Da er ikke lenger Fardalsbakken aktuell til gjenbruk som veistrekk, fordi den ikke innfrir krav til eksempelvis helning. Dette gir muligheter for å vurdere ny interessant korridor, skriver Nye Veier.

Et alternativt krysningspunkt over elva Audna vurderes nord for Vigeland i området mellom Skofteland og Bustad.

– Det gjøres nå enkle beregninger og undersøkelser for å vurdere om korridorendringer er interessant. Nye Veier vil i midten av september i år ta stilling til om man vil gå videre med disse og formalisere et planarbeid for strekningen, sier Heieraas, som legger til at de er i rute.

Powered by Labrador CMS