De tre som blir invitert til å gi tilbud er Bertelsen &
Garpestad AS, Johs J. Syltern AS og Anlegg Øst Entreprenør AS, opplyser Nye
Veier i en pressemelding.
Annonse
– Nye Veier er tilfredse med å ha tre godt kvalifiserte entreprenører med inn i
tilbudsfasen og ser frem til sluttføringen av konkurransen, sier
administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.
På Veblungsnes skal det bygges cirka en kilometer med ny vei
i ny trase. Her blir det økt fremkommelighet, bedre trafikksikkerhet og bedre
ivaretagelse av bomiljøet.
På den cirka fire kilometer lange delstrekningen
mellom Stuguflåten og Raudstøl forbedres også fremkommeligheten og
trafikksikkerheten med breddeutvidelse, slakere kurver, bedre sikt og økt plass
for snøopplag, skriver Nye Veier i meldingen.
– Det foreligger vedtatte reguleringsplaner for begge delstrekningene og med
tre kvalifiserte tilbydere ser vi nå frem til neste fase av prosjektet.
Tilbudsfristen er satt til 16. desember, forteller Aanesland.
Nye Veier tar sikte på å ha valgt entreprenør i løpet av
våren og arbeider for anleggsstart i 2025.
De prioriterte delprosjektene er en del av helheten for å
bedre framkommeligheten og utbedre flaskehalser på E136 mellom Dombås i
Innlandet og Vestnes i Møre og Romsdal.
Veien er en av de viktigste
transportårene mellom Nord-Vestlandet og Østlandet og blir gjerne benevnt som
«eksportveien».
– Med ny vei gjennom Veblungsnes og breddeutvidelse og
utbedringer mellom Stuguflåten og Raudstøl, forbedres forholdene både for de
som bor langs E136 og trafikantene. Dagens vei har varierende standard som gir
utfordringer, særlig for tunge kjøretøy om vinteren. Det er for mange ulykker
på dagens vei, sier Aanesland.