Asbjørn Heieraas er prosjektdirektør for Nye Veiers E39-område.

E39 Kristiansand - Ålgård: Nye Veier fremskynder byggestart på delstrekninger

Nye Veiers E39-prosjektorganisasjon jobber med å fremskynde byggestart for flere delstrekninger. For prosjektet Lyngdal øst til Lyngdal vest kan anleggsarbeidet være igangsatt så mye som ett år tidligere enn planlagt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

- Målet er å kunne skrive kontrakt vinteren 2020, og ha byggestart for strekningen fra Herdal til Røyskår innen årsskiftet 2020/2021, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas.

Flere prosjekter samtidig
Olga Wilhelmsen er tildelt rollen som prosjektleder for å få strekningen raskest mulig klar for utbygging. Hun kommer fra rollen som prosjektleder for strekningen Mandal øst – Mandal by.

- I vår gjennomføringsstrategi for hele E39-området har vi hatt i planen vår at vi skulle ha «kontinuerlig utbygging» på strekningen fra Kristiansand til Lyngdal, med suksessiv utbygging av først to strekninger (Kristiansand vest - Mandal øst og Mandal øst – Mandal by), for deretter å bygge ut de neste to strekningene (Mandal – Lyngdal øst og Lyngdal øst - Lyngdal vest). Nå ønsker vi å forsere utbyggingen av strekningen gjennom Lyngdal, sier Heieraas.

Organisering
Parallelt med å få jobbene ut i markedet, må Nye Veier også jobbe med organisering av utbyggingen.

- Det blir en viktig oppgave den nærmeste tiden. Vi må være trygge på at vi klare for å følge opp anlegget, den dagen entreprenøren står der, samtidig med at vi er i innspurten på strekningene fra Kristiansand til Mandal, understreker Heieraas.

Når det gjelder strekningen Mandal – Lyngdal øst, må områdereguleringsplanen vedtas før Nye Veier kan gå ut i markedet med denne. Målet er områdeplanvedtak høsten 2019, og deretter påfølgende reguleringsplanarbeid. Målet er byggestart i løpet av 2021.

- Umiddelbart etter at vi har et områdeplanvedtak, så går vi ut i markedet med også denne kontrakten. Vi har tro på at vi også her kan komme i gang raskere enn opprinnelig planlagt, sier E39s prosjektdirektør Asbjørn Heieraas.

Powered by Labrador CMS