Onsdag presenterte boligbyggeren OBOS og entreprenøren NCC ideen om å bygge parklokk over motorveien på Manglerud.
Annonse
Ifølge OBOS kan et slikt lokk åpne opp for bygging av 700 boliger. De peker også på en stor gevinst i form av mindre luft- og støyforurensning på Manglerud.
– Dette er et veldig interessant forslag som vi gjerne vil se nærmere på. Vi heier på alle gode initiativ, selv om det er for tidlig for byrådet å ta stilling til dette her og nå. Vi er opptatt av å finne gode og realistiske løsninger for bedre luftkvalitet og mindre støy – og ikke minst muligheter for å bygge flere boliger, skriver byråd for byutvikling i Oslo, James Stove Lortenzen (H) i en epost til Byggeindustrien.
Løsningen som OBOS engasjerte NCC til å utrede, gjelder bygging av et 400 meter langt og 70 meter bredt lokk over E6.
– Lokalbefolkningen har behov for å løse sitt luft og forurensingsproblem. Det blir bare verre og verre etter hvert som tiden går. Men alt trenger ikke å løses med 20-milliarderstunnel, sier OBOS-sjef Daniel Kjørberg Siraj til Byggeindustrien.
Han sier lokk-løsningen er en direkte konkurrent til planene om å bygge Manglerudtunnelen.
– Med et slikt lokk, kan man droppe den.
Siraj legger ikke skjul på at han har lite tro på at tunnelprosjektet noen gang kommer. Et forslag ble skrotet av Oslo i 2021.
– Vi tror ikke Manglerudtunnelen blir prioritert av verken lokale eller nasjonale myndigheter. Det finnes ikke investeringsvilje eller kapasitet til at den blir en del av den kommende NTP, mener Siraj.
Lokk i stål
Ifølge NCC vil den beste løsningen være å bygge et lokk i stål over motorveien. Dette vil binde Manglerud og Høyenhall sammen og gi muligheter for en stor aktivitetspark.
Det vil ikke kunne bygges boliger på lokket, men etableres en stor park med gangveier, idrettsbaner og lekeplasser, mener OBOS. Illustrasjonen som OBOS har presentert, viser dog muligheter for tomteutvikling langs motorveien.
Løsningen er å heise på plass seksjoner med ståltunneler som blir dekket med jord og vegetasjon. Prisen er estimert til mellom 500 og 700 millioner kroner.
– Det viktigste for oss er å vise at dette er mulig å gjøre på en kostnadseffektiv måte. Vi har ønske å se på hvordan vi så enkelt som mulig kan få samfunnseffekt og byutvikling uten en stor utbygging av veisystemet. Da må prislappen være en annen enn det som har blitt skissert gjennom Manglerudtunnelen, sier Siraj.
– Hvem skal betale for lokket dere foreslår?
– I utgangspunktet er alle denne type prosjekter en riksveiinvestering. Det er det klare og tydelige utgangspunktet. Men dersom ikke staten er interessert i å fullfinansiere et slikt prosjekt, er det fullt mulig for kommunen å delfinansiere.
– Hva med dere?
– Gitt at det utløses et potensial for utbygging, så kan vi være villig til å vurdere et privat utbyggingsbidrag som står i forhold til den verdien som prosjektet eventuelt skaper. Men vi må finne ut om det er vilje til å bygge her, sier Siraj.
– Ikke diskutert med andre enn oss selv
Ifølge OBOS-sjefen Daniel Siraj har de foreløpig ikke kommet langt i diskusjonene med politikerne om planene de bringer til torgs.
– Vi har ikke diskutert dette med noen andre enn oss selv. Vi har frem til nå vært opptatt av de tekniske løsningene her, sier Siraj.