OPS-forsker frykter for stort veiselskap
Espen Solheim-Kile ved Universitetet i Agder advarer mot å la veiselskapet vokse seg til å bli et nytt vegvesen.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
– Den største fallgruva er at man bygger opp et selskap som vokser og vokser, og som blir en kopi av det man allerede har, sier Espen Solheim-Kile som jobber med en doktoravhandling innen OPS ved Senter for eiendomsøkonomi på Universitetet i Agder til NRK Sørlandet. Til daglig er han ansatt i Kruse Smith.
Solheim-kile har spesialisert seg på offentlig-privat samarbeid, og står blant annet bak «Characteristics of Public-Private Parternship in Norway», skrevet for den internasjonale Lean Construction-gruppens årlige konferanse i 2014.
– Det høres ut som regjeringen har spennende intensjoner, men da er det viktig å sikre at disse intensjonene ivaretas. Klarer man å samle rett kompetanse og gjøre de rette prioriteringene, så kan det nok være realistisk. Men det er vanskelig å spå på forhånd, sier han til NRK.
Solheim-Kile sier den største frykten er at selskapet vokser seg for stort, og at det dermed skapes et nytt byråkrati.
– Den største fallgruva er at man bygger opp et selskap som vokser og vokser, og som blir en kopi av det man allerede har. Det er også farlig hvis det over tid ender opp med å bli politisk styrt, for tanken er jo at det skal styres av seg selv, sier han.