Vil ha mer OPS
Statens vegvesen anbefaler mer bruk av OPS-prosjekter.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
- Statens vegvesen anbefaler at det foreslås nye OPS-prosjekter. På den måten kan vi holde på interessen i markedet og ivareta og utvikle kompetansen som er opparbeidet gjennom prøveperioden, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes.
- Vi mener gjennomføringen av de tre prøveprosjektene så langt har vært vellykket og godt mottatt i markedet og blant brukerne, sier Aksnes.
Ifølge Statens vegvesen sine nettsider mener Aksnes at OPS-modellen bør inngå som en av flere mulige gjennomføringsmodeller for vegprosjekter. Det gjelder først og fremst prosjekter over en viss størrelse, anslagsvis over én milliard kroner og prosjekter med forutsigbar risiko.
- En ulempe ved OPS-modellen er at det kan oppstå store kontraktsmessige bindinger som gir mindre frihetsgrad i framtidige vegbudsjetter dersom for mange prosjekter blir gjennomført etter denne modellen. Bompengefinansierte prosjekter vil derfor være egnet fordi handlefriheten i fremtidige budsjetter da vil bli mindre påvirket, forteller Aksnes.
Statens vegvesen fikk grønt lys fra regjeringen om å lyse ut det første av tre OPS-prosjekter i 2001. Siden den gang har det blitt opparbeidet betydelig kompetanse på prosjektformen både i Vegvesenet og i markedet for øvrig.
- Det er derfor både av hensyn til å vedlikeholde konkurransen i markedet og for å ivareta kompetansen vil anbefaler at det gis signaler om at nye OPS-prosjekter vil komme, sier Aksnes