OPS mer ressurseffektivt
OPS har ført til mer rasjonell gjennomføring av prosjektene og kortere byggetid. Det er imidlertid ikke grunnlag for å si at OPS-prosjektene har gitt vesentlige besparelser i byggekostnadene.
Det viser en evaluering utført av Transportøkonomisk institutt (TØI) og Dovre International på oppdrag fra samferdselsetaten.
Evalueringen indikerer at modellen gir mer effektiv ressursutnyttelse enn tradisjonell gjennomføring. Evalueringen har også funnet en omfattende innovasjon når det gjelder gjennomføringsstrategi, prosjektorganisering, kontraktsstrategi og prosjektfinansiering. En hypotese om at OPS også vil føre til omfattende teknisk innovasjon, er i liten grad bekreftet. Evalueringen har heller ikke funnet at prøveprosjektene har gitt vesentlige besparelser i byggekostnadene.
Risiko
Evalueringen sier også at OPS kan innebære at prosjektene blir dyrere for det offentlige enn de ellers ville vært. OPS-selskapene overtar byggekostnadsansvaret, og for dette må det offentlige betale en viss risikopremie.
Erfaringene så langt peker i retning av at OPS-modellen gir en mer hensiktsmessig risikofordeling enn i en tradisjonell modell. Administrative kostnader og andre transaksjonskostnader ved prosjektene er høye, men viser en synkende tendens.
Nyttige erfaringer
I følge OPS-evalueringen er den viktigste fordelen med OPS-modellen en effektiv gjennomføring, som blant annet kommer til uttrykk i kortere byggetid og tilsvarende tidlig åpning av vegen. En annen positiv side ved privat finansiering er at en blir uavhengig av de årlige offentlige budsjettene.
BNL nikker bekreftende
Byggenæringens Landsforening (BNL) har tidligere vært på banen med gevinster knyttet til OPS-prosjekter. Næringspolitisk direktør i BNL Audun Lågøyr mener TØIs rapport bekrefter det de tidligere har dokumentert.
- Nå må Stortinget få framlagt forslag til nye OPS-prosjekter så raskt som mulig, sier Lågøyr i en melding.
- Rapporten viser reduserte samfunnsøkonomiske kostnader på om lag en halv milliard kroner i året. Halvert byggetid på prosjektene frigjør anleggskapasitet tidligere til å ta fatt på nye anleggsprosjekter. Dette er en ytterligere dokumentasjon på at OPS bidrar til en langt mer rasjonell utbygging av veier, fortsetter han.
Tre avgjørende forhold
BNL har tidligere dokumentert at det er tre forhold som er avgjørende for at OPS blir et effektivt redskap for raskere utbygging:
1) Prosjektet er fullfinansiert ved oppstart
2) Involvering av entreprenøren allerede i idefasen og før planprosessen er avsluttet
3) Entreprenøren får også ansvar for drift og vedlikehold etter ferdigstillelse av prosjektet.
BNL mener regjeringen nå må bruke minimalt med tid på sin interne prosess og komme til stortinget med nye OPS-prosjekter, som en del av et krafttak for bedre veier. I tillegg er det heller ingen ting i veien for å bruke OPS på jernbane.