Slik ser den nyrehabiliterte tunnel ut.
Foto: Espen Børresen, Statens vegvesen
Nå åpner begge løp i E6 Vålerengtunnelen
Etter å ha vært stengt i ett løp det siste året, åpner nå Vålerengtunnelen for normal trafikk.
Denne artikkelen er over tre år gammel.
I løpet av førstkommende helg åpner E6 Vålerengtunnelen for normal trafikk i begge løp. Trafikantene må regne med noen stenginger av ett løp ut over sommeren, men disse legges til nattestid for å redusere ulempene for trafikantene, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
- All honnør går også til beboere på Vålerenga, Etterstad, Helsfyr og i Kværnerdalen. Disse har tålt en del støyende arbeider i byggeperioden. Vi har forsøkt å varsle disse arbeidene så godt vi har kunnet, og til å ha utført arbeider så tett opp til naboer har vi fått relativt lite klager om støy, sier prosjektleder Elin Hermanstad Havik i meldingen.
Her er Vegvesenets oversikt over hva som har blitt gjort i den sterkt trafikkerte tunnelen i Oslo:
- Skiftet ut alt sikkerhetsutstyr og elektrisk anlegg
- Nytt styresystem for tunnelen
- Forsterket om lag 40 m lengde av begge hovedløp av tunnelen (søndre portal) i forbindelse med Bane NORs prosjekt "Kapasitetsøkning Brynsbakken". Eksisterende sikringsstøp og berg er revet og det er etablert nytt armert betonghvelv med vann- og frostsikring. Det er benyttet 2.400 kubikkmeter betong og 200 tonn armering.
- Forsterket cirka 60 meter av ubenyttet avrampe mot Galgeberg med nytt armert betonghvelv.
- Bygget to nye tekniske bygg (T1 Lodalen og T3 Etterstad)
- Området rundt nytt teknisk bygg T3 ved Etterstad er anlagt med grøntareal og åpnes for publikum
- Bygget ny renseløsning for vaskevann i tunnelen (sedimenteringsbasseng)
- Oppgradert og delvis skiftet ut cirka 2500 meter med kabelstiger.
- Lagt cirka 65.000 meter med kabler
- Fjernet gamle ventiltatorer og montert 26 nye
- Skiftet ut alt av belysning og etablert totalt 600 nye lysarmaturer.
- Etablert 1.650 meter med ledelys
- Etablert to nye rømningsveier, og oppgradert to eksisterende rømningsveier.
- Montert sju nye nødstasjon-kiosker, og oppgradert ytterligere fire.
- Forbedret brannbeskyttelse av tunnel ved å etablere 162 veggelementer (cirka 2100 kvadratmeter), og 5000 kvadratemter plater i tak
- Etablert fire nye uttak for slokkevann
- Etablert ny brannvannledning med lengde cirka 350 meter i sørgående løp
- Etablert rundt 60 nye brannslokkingsapparat, og 18 brannslokningsapparatskap.
- Tetting av vannlekkasjer i tak
- Trafikksikringstiltak i form av etablering av støtputer og diverse trafikksikringsstøper.
- Reparert skadet betong i betongtunnel
- Reparert skader i vegbanen
- Lagt ny asfalt i begge løp, dette utgjør totalt 22.500 kvadratmeter med asfalt.