Slik er E18 ved Ramstadsletta tenkt. Illustrasjon: Vianova
Disse tre entreprenørene kjemper om milliardkontrakt på E18 Vestkorridoren
Et norsk, et spansk og et italiensk entreprenørselskap har meldt interesse for å bli prekvalifisert for prosjektering og bygging av strekningen Strand - Ramstadsletta. Entreprisen en del av E18 Vestkorridoren.
Denne artikkelen er over tre år gammel.
De tre entreprenørselskapene som ønsker å delta er Impresa Pizzarotti & C.S.p.A, Obrascòn Huarte Lain s.a og Skanska Norge, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Den utlyste entreprisen har en antatt kostnad på rundt to milliarder kroner, og er den første hovedentreprisen på E18 Vestkorridoren. Arbeidet skal gjennomføres som totalentreprise. Prekvalifisering er første steg i konkurransen, og Statens vegvesen vil, basert på denne velge ut tre leverandører som inviteres til å gi tilbud og delta i forhandlinger.
- Vi er fornøyd med at vi har fått tre interessenter, og vi starter nå omgående arbeider med å sjekke referanser og dokumentasjon. Dersom alle de tre entreprenørene som har meldt interesse innen fristen oppfyller kvalifikasjonskravene, vil vi invitere alle tre til å gi gi tilbud og delta i forhandlinger, sier prosjektleder Tom Hedalen i meldingen.
Planen er at endelig kontrakt skrives med entreprenør rundt årsskiftet 2021/2022. Selve anleggsarbeidene skal være ferdig innen 2028.
Arbeidet omfatter bygging av ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand – Ramstadsletta samt endringer i lokalvegsystemet i Høvikområdet. Entreprisen inneholder både tunnel og dagsone, opplyser byggherren.
I kontrakten inngår blant annet bygging av Ramstadsletta bru over E18 og bygging av Høviktunnelen, delvis i berg og delvis som betongtunnel. Videre omfattes vanntett trau ved Ramstadsletta, støttemurer langs E18 og elektroinstallasjoner og trafikkteknisk utstyr.