* Fra 1. oktober i år blir bilister i Oslo og Akershus ilagt rushtidsavgift og en egen dieselavgift, en såkalt miljødifferensiering. Kombinert med høyere bomtakster skal det gi effekt på luftforurensing og miljø.
* Rushtidstaksten for dieselbiler blir 58 kroner og 53 for bensinbiler. Normaltakst vil bli henholdsvis 48 og 43 kroner. Dagens takst er 34 kroner.
* Det skal etableres en ny, indre bomring i Oslo. Det er imidlertid uklart hvor de nye bomstasjonene skal plasseres.
* Fra 2019 vil det bli toveis innkreving i bomringene.
* Det vil innføres én times fritak fra bombetaling etter at en bilist har betalt ved bomringene.
* Bevilgningene til kollektivtrafikk økes med over 70 prosent fra forrige avtale.
* 93 prosent av bompengene som brukes i Oslo skal gå til kollektivtiltak, sykkel og gange.
* De neste 20 årene gis det 50 milliarder til satsing på kollektiv og sykkel.
* Ny sentrumstunnel for T-bane er fullfinansiert.
* Fornebubanen er fullfinansiert, med nye T-banevogner.
* Nytt signal- og sikringsanlegg skal gi en bedre kapasitet, spesielt i T-banetunnelen.
* Baneløsning på Nedre Romerike med tverrforbindelse i Groruddalen er sikret finansiering med 12 milliarder.
* Rammen til trikk og bane økes til over 10 milliarder.
* 4,2 milliarder i bompenger settes av til å bygge ut sykkelveier, det gjør at hele sykkelveinettet i Oslo nå er finansiert.
* Det settes av midler til lokale byutviklingstiltak som Røatunnelen, et lokk over E6 i Groruddalen og lokk over E18 ved Filipstad.
* Avtalen skal gi 12 millioner færre bilpasseringer gjennom bomringen og biltrafikken inn til Oslo skal reduseres med 11 prosent.
* Oslo og Akershus er enige om en reduksjon i biltrafikken med 15 prosent over bomringen innen 2019. Det tilsvarer 66.000 færre biler om dagen.
* Nytt opplegg for bomsatser skal redusere antallet osloborgere som bor i «rød sone» for luftforurensing fra dagens 200.000, til mellom 10-20.000 i 2022.
* Partene er enige om å bygge ut rundt 1,5 km av de planlagte 4,5 km i første del av utbyggingen av E18.
* Utover dette skal ingen vei bygges ut før ny forhandling er gjennomført i 2020.
* Ny bussterminal på Lysaker skal bygges ferdig til åpning av Fornebubanen.
(Kilde: MDP, AP, SV) (©NTB)