Administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen i RIF.
RIF: - Gode veiforbindelser gir økt samfunnsnytte
– Finansdepartementets må endre sin modell for å bedømme samfunnsnytte, mener RIFs administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen.
Byggeindustrien kunne mandag publisere en artikkel fra Dr. Techn. Olav Olsens sommermøte forrige uke, hvor professor Torger Reve fra Handelshøyskolen BI trakk frem en rekke gevinster ved utbyggingen av E39.
Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) skriver tirsdag at Reves betraktninger er noe som regjeringen absolutt burde ta til seg.
– BIs vurderinger av muligheten for økt verdiskaping som resultat av ferjefri E39, viser tydelig at den tradisjonelle vekten på redusert reisetid er bare en del av bildet, slår RIF-direktør Liv Kari Skudal Hansteen fast.
– Når vi knytter regioner som har felles næringsinteresser sammen på en mer effektiv måte, gir det store gevinster for samfunnet i form av økt produktivitet og arbeidsplasser, sier Hansteen i pressemeldingen.
– I tillegg er prosjekter som E39 viktige fordi det etterspør ny teknologi og innovative løsninger. På disse områdene har de rådgivende ingeniørene en avgjørende rolle, og de står klare til å bidra. Blant annet er det allerede utarbeidet flere forslag til hvordan E39-utbyggingen kan gjennomføres. RIF mener også at ved riktig planlegging og prosjektering kan miljøkonsekvenser ved veiprosjektene minimeres, understreker hun.
RIF-direktøren peker i pressemeldingen på at det er altfor snevert bare å vurdere reisetid i forbindelse med veiutbygging.
– Når norsk næringsliv nå står midt i en omstilling, må også infrastrukturen bygges ut slik at den bidrar til å skape nye norske næringer. Klyngene på Møre kan ha en viktig rolle i denne omstillingen, og det er en forutsetning at de fungerer mest mulig sømløst sammen, sier hun.
Videre peker Skudal Hansteen på at Norge trenger nye bo- og arbeidsregioner, med en voksende befolkning og endringer i næringsstrukturen. Derfor mener RIF at Torger Reves rapport utfordrer den modellen Finansdepartementet legger til grunn for store utbyggingsprosjekter, og at det er helt nødvendig å tenke samfunnsnytte ut over reisetid ved vurderingen av lønnsomheten for slike prosjekter.