Pon Equipment-direktør Ole Petter Holene på Pons stand på Vei og Anlegg-messen.
Foto: Christian Aarhus
Pon-sjefen melder om stor pågang etter milliard-konkurs
– Det er vel ingen som har opplevd lignende før i vår bransje. Dette er noe spesielt.
Det sier administrerende direktør Ole Petter Holene i Pon Equipment til Byggeindustrien. På dag tre på Vei og Anlegg er fortsatt Agder Gruppen-konkursen den store snakkissen på messen.
Størst spenning blant Agder Gruppens tidligere kunder er knyttet til hva som kommer til å skje med maskinene de har leaset av det nå insolvente Kristiansand-firmaet. Pon forteller at de har god kontroll på sine Caterpillar-maskiner.
– Vi har vel full oversikt på vårt. Men etter hva jeg forstår så jobber vel bobestyrer og hans innleide med å sikre verdier, og å få full oversikt over hvor alt er. For vår del vet vi hvor Cat-utstyret er, men de har veldig mye annet også, sier Holene til Byggeindustrien fredag formiddag på Lillestrøm.
Ønsker at maskinene skal gå
– Hva skjer med serviceavtalene på disse maskinene nå?
– I utgangspunktet er det jo sånn at hvis en serviceavtale ikke betales, så er den misligholdt. Da stopper jo den, og vi og Volvo har samme praksis der. Men vi er i dialog med bostyrer og hans representanter på å få i gang serviceavtalene. Det er sannsynlig at det løser seg i løpet av uka, tenker jeg, svarer Pon-sjefen.
– Jeg kan bare snakke for Cat Finans, og de har til intensjon å la maskinene være på drift i hvert fall i perioden frem til ting blir avklart. Akkurat nå er det sånn at dersom en kunde behøver service, så utfører vi den på regning for den kunden.
– Har det vært noen slike forespørsler disse dagene?
– Ja, det har vært mye. Vi ønsker jo at Cat-utstyret skal gå vi, så det er bare å prøve å hjelpe kundene så godt det går.
Volvo åpen for service
Dette er på linje med det Volvo Maskin-sjef Arne Knaben fortalte Byggeindustrien torsdag kveld.
– Som tidligere kommunisert måtte vi stoppe serviceavtalene til Agder på grunn av manglende betaling men, hvis en kunde vil ha hjelp med service eller reparasjon, og er villig til å betale for det, stiller vi selvsagt opp.
Samtidig understreket han at maskinene de har levert til Agder Gruppen er leaset, og dermed leasingselskapenes eiendom.
– Hva som vil skje videre med dem er det boet og leasingselskapene som avgjør, sa Knaben.