Feiring Bruk.
Foto: Haakon Hoseth
Feiring Bruk blir hovedleverandør til Follobanen
Feiring Bruk fikk storkontrakt med totalentreprenøren Acciona Ghella for arbeid med Follobanens tunnel - blir hovedleverandør av steinmaterialer til Nordens lengste jernbanetunnel.
Det ble nylig klart at Feiring Bruk skal levere betongtilslag til Follobanen, Norges største samferdselsprosjekt,og har inngått kontrakt med den ene av prosjektets totalentreprenører, Acciona Ghella.
Banen vil bestå av et dobbeltspor mellom Oslo S og Ski Stasjon med to 20 kilometer lange tunnelløp. Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) bygger hoveddelen av tunnelen på oppdrag fra Bane NOR.Den nylig signerte avtaleninnebærer at tilslag til betongen skal leveres fra Bjønndalen Bruk, Feiring Bruk sitt uttak i Nittedal, og Grefsrud samt fra selskapets grusforekomst på Jessheim. Leveransen vil i volum være opp til 13.000 tonn pr. uke.
Arne Hovden, salgssjef i den familieeide bedriften, forteller at beslutningen om å bruke sten fra Bjønndalen Bruk kom etter nøye testing i laboratorier inn- og utland:
– Tilslaget fra Bjønndalen Bruk er spesielt godt egnet til bruk i betong ved at man oppnår høy fasthet og redusert behov for sement, sier han i en pressemelding.
Hovden legger ikke skjul på at det er en krevende leveranse som nå står foran dem.
– Oppdraget krever at vi produserer på to skift hvilket medfører høy aktivitet, med mye personell og maskiner involvert. Dette er også en kompleks leveranse når det kommer til transport og logistikk, men siden vi allerede har vært involvert i del-leveranser, er vi godt forberedt og gleder oss til fortsettelsen.
Kontrakten, som er den største i firmaets historie siden utbyggingen av Gardermobanen, omfatter også levering av vasket natursand fra Grefsrud på Jessheim. Også her er det helt spesielle utfordringer som det må tas hensyn til.
– All sanden blir vasket og klassifisert i et eget vaskeanlegg. Dette er en krevende prosess som må gjøres nå, siden vi bare får vasket sand i sommerhalvåret. Det er altså svært viktig å sørge for et lager som dekker behovet gjennom hele vinteren, forteller Arne Hovden.