Ill. Rambøll
Ny konsekvensutredning for krevende veistrekning i Kristiansand
Rambøll har på oppdrag fra Statens vegvesen Region sør utarbeidet konsekvensutredning (KU) for ny E18/E39 på strekningen Gartnerløkka – Meieriet i Kristiansand.
- Grundighet og kvalitet har vært et hovedtema, sier Kai Midtskogen i Rambøll.
Planområdet fra Gartnerløkka til Meieriet utgjør en strekning på 3,2 kilometer og omfatter E18/E39 fra Baneheitunnelen til Meieriet.
Krevende veiprosjekt
E39 vest for sentrum av Kristiansand er hovedinnfarten inn til sentrum fra vest, og samtidig eneste gjennomgangs veg gjennom byen. Strekningen har stor trafikkbelastning med avviklingsproblemer i rushtrafikken. Denne veistrekningen går for å være den mest krevende på strekningen mellom Bjørvika-Stavanger. Her planlegger Statens vegvesen en ny firefelts innfartsveg med tilhørende planskilte kryss i eksisterende veikorridor. Et høykvalitets sykkelvegnett har vært sentralt i oppdraget.
- Dette har vært en oppgave hvor det er ønskelig å gjøre en grundig jobb. Det er et krevende veiprosjekt som det tidligere har vært mye konflikt rundt, og det er derfor nødvendig at planforslaget som nå fremmes, er velfundert og avstemmer miljømål og framkommelighetsmål på en velbegrunnet måte, sier Midtskogen.
Samarbeid
Målet med konsekvensutredningen er å avklare hvilke konsekvenser de ulike alternativene har for kostnader, miljø og samfunn og avklare valg av alternativ som det skal utarbeides detaljreguleringsplan for.
- Dette har vært et samarbeid mellom Rambølls kontorer i Kristiansand, Tønsberg, Drammen og Oslo. I Kristiansand har de stått for kart og 3D-illustrasjoner, som har blitt kjempefine, sier Midtskogen, som opplever at KU-en svarer på de målene som er satt for prosjektet i konseptvalgutredningen.
- Oppdraget var et av de aller første vi fikk der vi profilerte RPM prosjektstyringsmodell. Alle verktøyene ble brukt i oppstartsfasen av prosjektet, både internt og sammen med vegvesenet. Undervegs er det mest Visual Planning og risikovurderingen som har blitt brukt, og alle prosjektfaser har vært lukket med beslutningsportmøter med oppdragsgiver.
Tre alternativ
Konsekvensutredningen utreder tre alternative løsninger som er ulike fra Gartnerløkka til Kolsdalen, men som er like fra Kolsdalen til Meieriet, som trafikalt og vegmessig er like. -Forskjellene ligger i kryssløsningene, og det gir helt ulike konsekvenser.