Statens vegvesen har bygd ny E16 i Jevnaker og inn i Ringerike på budsjett. 7. juli åpner samferdselsminister Jon-Ivar Nygård Randselva bru for trafikk. Brua er nærmeste nabo til the Twist. En annen bru som vekker internasjonal interesse.
Foto: Ståle Savland/Statens vegvesen
Vegvesenet åpner nytt veiprosjekt uten budsjettsprekk
Statens vegvesen, Skanska og PNC er enige om sluttoppgjøret for ny E16 i Jevnaker og inn i Ringerike. Det betyr at Vegvesenet holder seg innenfor styringsramma på 3,18 milliarder kroner.
Denne artikkelen er over to år gammel.
- Med signaler om strammere vegbudsjetter, har det aldri vært viktigere å holde budsjettene enn nå, sier prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen utbygging sørøst i en pressemelding.
Vegvesenet har bygd 11,9 kilometer trafikksikker motorvei med midtrekkverk og god framkommelighet. Samtidig har entreprenørene nådd ambisiøse klimamål i anleggsarbeidet, og tilbakeført 60 mål med matjord til lokale grunneiere.
PNC har bygd den 634 meter lange Randselva bru. Skanska var entreprenør på veien videre fra Åsbygda opp til Olum i Jevnaker kommune.
Skanska-vegen ble åpnet et halvt år før tiden før jul i 2021. Brua skulle vært ferdig i oktober 2021. Flere runder med koronatrøbbel og problemer med å få inn polske fagarbeidere til Norge er årsaken til at brua åpner torsdag 7. juli.
Arbeidet med den 634 meter lange betongbrua har vakt oppsikt i det internasjonale brumiljøet. Når den siste strekningen av ny E16 i kommunene Jevnaker og Ringerike åpner, blir Randselva bru verdens største konstruksjon som er bygget uten bruk av tegninger i plan- og byggefasen.
- Erfaringene vi har gjort på Jevnaker vil være viktige for andre store bruprosjekter verden over, sier Foss i meldingen.
Det er rådgivingsselskapet Sweco Norge som sammen med Armando Rito, Portugal, har beregnet og planlagt brua. PNC Norge er entreprenør. Byggherre er Statens vegvesen.