Vegvesenet signerer storkontrakt med Bilfinger for Farrisbrua
Onsdag signerer Statens vegvesen kontrakt for bygging av den nye Farrisbrua med Bilfinger Berger.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Kontrakten er på NOK 718 millioner kroner (eks. mva.), og prosjektet er en del av utbyggingen E18 Bommestad-Sky.
Brua er totalt på 570 meter og er 28 meterbred. Brua er en skråstagbru med hovedspenn av stål og betong. Hovedspennets lengde er 120 meter og holdes oppe med skråkabler fra to 70 meter høye tårn. Resten av brua er utført som doble betongviadukter. Tårnfundamentet er fundamentert gjennom morenemassene ned til fjell, største dybde ca. 80 meter. Brua går i kurve og er svakt stigende fra Farriseidet og opp mot tunnel i Martineåsen.
Brua med sine høyreiste tårn vil bli et landemerke i enden av Farrisvannet ved Larvik. Brufundamenteringen er omfattende og kompleks. Boring av store pilarer ned mot 80 meter har ikke vært utført i Norge tidligere.
Arkitekt/design har Rambøll/L2 Arkitekter AS stått for.
Disse ga tilbud om å bygge Farrisbrua:
Veidekke & Hochtief: 956.058.715,-
Bilfinger Berger: 718.882.182,20
Skanska Norge AS: 883.832.477,