Statens vegvesen har lyst ut kontrakten på byggingen av E134 Oslofjordforbindelsen. Illustrasjon: Statens vegvesen.
Statens vegvesen har lyst ut kontrakten på byggingen av E134 Oslofjordforbindelsen. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Vegvesenet har lyst ut prosjekt til 4,3 milliarder

Statens vegvesen har kunngjort konkurranse om bygging av E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2. Kontrakten har en estimert verdi på 4,3 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Kontraktsarbeidet omfatter prosjektering og bygging av Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2, totalt cirka 14 kilometer vei. Prosjektet er en utvidelse av dagens vei fra to til fire felt, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Arbeidene omfatter blant annet nye løp i Oslofjordtunnelen, Frogntunnelen og Vassumtunnelen, nye tunnelportaler, flere større bruer og omlegging av kryssområder.

Kontrakten skal gjennomføres med modellbasert prosjektering. Prosjektet omfatter også oppgradering av dagens tunneler på strekningen, står det i meldingen.

– Vi er glade for at vi nå kan lyse ut kontrakten for ny Oslofjordforbindelse. Vi håper på stor interesse fra leverandører som kan bidra til gode og klimavennlige løsninger for byggingen, sier delprosjektleder Vibeke Malvik.

Dagens Oslofjordforbindelse åpnet i 2000, og er en viktig alternativ vegforbindelse utenom Oslo mellom E6 i Akershus og E18 i Buskerud. Et nytt løp vil gi bedre forutsigbarhet for godstransport og økt sikkerhet for trafikanter ved hendelser, melder Statens vegvesen.

– Vi er glade for at vi nå kan lyse ut kontrakten for ny Oslofjordforbindelse, sier Vibeke Malvik, delprosjektleder for E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 i Statens vegvese (t.h). Her sammen med Anne-Grethe Nordahl, prosjektleder for E18 Ørje-Vinterbro, E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2, og Rv. 22 Hafslund-Dondern. i Statens vegvesen. Foto: Jarle Skoglund.
– Vi er glade for at vi nå kan lyse ut kontrakten for ny Oslofjordforbindelse, sier Vibeke Malvik, delprosjektleder for E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 i Statens vegvese (t.h). Her sammen med Anne-Grethe Nordahl, prosjektleder for E18 Ørje-Vinterbro, E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2, og Rv. 22 Hafslund-Dondern. i Statens vegvesen.
Powered by Labrador CMS