Vegvesenet med U-sving på E16
Statens vegvesen snur i sin anbefaling, og går inn for nordlig E16-trasé gjennom Oppaker i Nes kommune.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
E16 Kløfta - Kongsvinger
Totalkostnad: 6 milliarder kroner
Lengde: 60 kilometer
Bredde: 16,5 meter firefelts motorvei
Det skriver Romerikes Blad i en artikkel på sine nettsider.
Veivesenet har, ifølge avisen, tidligere anbefalt det søndre alternativet i området Oppaker/Herbergåsen, og administrasjonen i Nes kommune har også trykket denne veiløsningen til sitt bryst.
Lokalbefolkningen, som frykter store støyplager, var dog ikke overbevist om at den søndre traseen var den beste for lokalmiljøet, og etterspurte en nordlig trasé.
Formannskapet i Nes fulgte folkeopinionen, og sluttet seg, ifølge artikkelen, til dette forslaget.
Kommunestyret vedtok tidligere i år at begge alternativene må konsekvensutredes, da det lokale næringslivet er for den søndre traseen.
– Etter gjennomført konsekvensutredning vil begge alternativene bli lagt ut til høring. Det er lagt opp til endelig vedtak i Nes kommunestyre 30. juni, sier prosjektleder Geir Pedersen i Statens vegvesen.
Han sier overfor rb.no at Vegvesenet har snudd i sin anbefaling etter å ha kommet frem til at den nordre traseen har mindre negativ påvirkning på både dyrket mark og boliger i området.