Bare to hundre meter med ny motorvei ble bygget i regi av Statens vegvesen i fjor.
Bare to hundre meter med ny motorvei ble bygget i regi av Statens vegvesen i fjor.Ådne Homleid

Statens vegvesen brukte 38 milliarder i fjor - bygget 13 kilometer nye riksveier

13,2 kilometer nye riksveier ble åpnet for trafikk i 2023. Det er 31,8 kilometer mindre enn det Statens vegvesen kunne klippe snora på året før.

Publisert Sist oppdatert

Det kommer frem i årsrapporten fra Statens vegvesen for 2023. Den statlige veietaten hadde i fjor 4 904 ansatte, omtrent det samme som de tre siste årene. Samtidig økte driftsutgiftene med 5,2 milliarder kroner, til 38 milliarder kroner. Mens den totale omsetningen endte på 47,5 milliarder kroner.

Av dette betalte Statens vegvesen i 2023 totalt 26.171 mill. kr til entreprenører i forbindelse med arbeider på riksvei. Dette gjelder både nybyggingskontrakter og drift- og vedlikeholdskontrakter, noe som innebærer en økning på 4.675 millioner kroner fra 2023.

Regnskapet viser at det brukes omtrent tilsvarende beløp på de to store hovedpostene, nybygging og drift og vedlikehold, med litt over 10 milliarder kroner på hver.

Lite motorveier ble bygget

Totalt ble det åpnet 13,2 kilometer nye riksveger i fjor. 10,2 kilometer fikk gul midtlinje, mens totalt 19,6 kilometer er tilrettelagt for gående og syklende.

Beskjedne 200 meter ble åpnet med ny firefelts riksvei med fysisk adskilte kjørebaner. Til sammenligning var det tilsvarende tallet året før på 16,2 kilometer.

Strukturert samhandling

– Statens vegvesen hadde i 2023 god måloppnåelse på flere områder og har solid kostnadskontroll. Fjorårets værhendelser viser at vi i stor grad lykkes i vårt arbeid med trafikkstyring og beredskap, skriver veidirektør Ingrid Dahl Hovland i forordet til årsrapporten..

–Til tross omfanget av disse hendelsene klarte vi å opprettholde høy grad av oppetid på veiene. I 2023 har vi innført en tydeligere og mer strukturert samhandling mellom veitrafikksentralene, andre veieiere, Metrologisk institutt, nødetatene og lokale myndigheter. Dette samspillet blir stadig viktigere med flere veieiere og et stadig mer utfordrende klima, skriver veidirektøren.

Powered by Labrador CMS