Varoddbrua må repareres. (Arkivfoto)

Reparasjoner på Varoddbrua

Den gamle Varoddbrua på E18 i Kristiansand har igjen fått en skade på fugen mellom bru og landkar. En fuge på den gamle brua er blitt ødelagt, og skal skiftes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

– Natt til 30. april vil det bli nattestenging på brua i tidsrommet 22-06, sier byggeleder Kjetil Dybvik i Statens vegvesen i en pressemelding.

Trafikken blir i stengeperioden dirigeret via den nye Varoddbrua.

– Det skal da legges på plater som skal dekke over skaden, slik at trafikken kan gå som normalt på dagtid med redusert hastighet til 50 km/t.

Når reparasjonsarbeidene starter i neste uke, vil det bli normal trafikk på dagtid med redusert hastighet til 50 km/t. Det blir nattestenging av gammel bru. Også da vil trafikken bli omdirigert via den nye Varoddbrua, som da får toveis trafikk.

Det kan ta opptil tre uker å reparere fugen. Det må skiftes bolter og støpes ny betong, for å reparere skaden som har oppstått.

– Statens vegvesen oppfordrer til å ta hensyn til de pågående arbeider, og overholde fartsgrensen i området. Spesielt når det er manuell dirigering på natta, er sikkerheten til personellet svært viktig, sier Kjetil Dybvik.

Gamle Varoddbrua er en hengebro som går over utløpet av Topdalsfjorden. E18 i østgående løp går her i to kjørefelt. Broen er 618 meter lang, og største spenn er 337 meter med fri høyde 32 meter. Broen har 8 spenn.

Varoddbrua ble åpnet 20. oktober 1956 og var bompengefinansiert. I 1994 stod det ferdig ny Varoddbru hvor vestgående trafikk går i to kjørefelt, i tillegg til gang- og sykkelfelt. Det skal bygges ny Varoddbru som skal erstatte den gamle, planen er at den skal stå ferdig i 2019.


Powered by Labrador CMS