Vil koste 1.000 milliarder å ruste opp riksvegnettet
Norge bør bygge ut og ruste opp riksvegnettet over hele landet til å holde en god standard. Investeringskostnadene er beregnet til 1000 milliarder kroner fram til 2050.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Riksvegene
Riksvegnettet er 10.433 km og har nesten halvparten av trafikken. Riksvegene er pulsårene i det nasjonale vegtransportsystemet, som binder byene og landsdelene sammen og knytter Norge til nabolandene. 11 prosent av riksvegnettet har mer en 12.000 kjøretøy i døgnet. 67 prosent av vegnettet har mindre enn 4000 ÅDT.
Riksvegene i 2050
·1 990 km firefelts veg
· 1 440 km er to- og trefelts veg · 4 250 km er tilrettelagt for gående og syklende · 550 km er kollektivfelt/sambruksfelt · Alle holdeplasser og knutepunkter er universelt utformet ·Vedlikeholdsetterslepet er fjernet · Hele riksvegnettet har gul midtlinje · Skredutsatte strekninger med høy og middels risiko er sikret
Kilde: Statens vegvesen
- Det er et stort gap mellom dagens standard og det vegnettet vi bør utvikle på sikt, sier fungerende vegdirektør Lars Aksnes.
Statens vegvesens riksvegutredning omfatter åtte korridorer som er inndelt i 18 ruter på riksvegnettet med et tidsperspektiv fram til 2050. Rapporten handler om hvordan vegnettet bør bygges ut for å tåle forventet økning i trafikken.
Nytten av bedre og sikrere veg
Investeringene i vegnettet vil gi betydelig gevinster for trafikantene. Samfunnet vil spare 450 milliarder kroner i transportkostnader på et vegnett som holder god standard. De foreslåtte vegutbyggingene reduserer reisetidene med totalt 17 timer på riksvegrutene. Besparelsene i reisetid er størst der en bru eller tunnel erstatter en ferjebindelse.
500 km kollektivfelt
Riksvegmidler i byområdene skal sikre en kraftig utbygging av kollektivfelt og gang – og sykkelareal. Det er behov for å femdoble strekningene med kollektivfelt langs riksvegene. Dette innebærer en utbygging av 440 km kollektivfelt. I dag utgjør kollektivfeltene langs riksvegene 90 km. Kostnadene er anslått til 40 milliarder kroner.
Gang- og sykkelvegnettet langs riksvegene er i dag 2150 km. Det bør fordobles i et 30-års perspektiv, hvorav om lag 20 prosent er oppgradering. Det må også satses på omfattende oppgradering av holdeplasser og knutepunkter, samt utbygging av innfartsparkering.
Skredsikring
Utfordringene med å sikre et forutsigbart vegnett kan bli større med et våtere klima. Dette kan gi seg utslag i flere skred og stengninger. Vegvesenet har identifisert 195 skredpunkt med høy eller middels stor fare for skred. Det er et mål at disse kjente punktene skal være sikret i løpet av 30 år.
Trafikkulykker
37 prosent av ulykker med drepte og hardt skadde skjer på riksvegene (tall for 2008-2013). Møteulykker og utforkjøringsulykker dominerer. Personskadeulykkene på riksvegnettet koster samfunnet 7,6 milliarder kroner i året.
Fra 2018 til 2050 bør det bygges 1200 km firefelts veg og om lag like mye to/trefelts veg med midtrekkverk.