- Viktig opptrapping på samferdsel
- Regjeringen har kommet oss et godt stykke i møte, sier Finn Bergesen, adm. direktør i NHO, etter nærmere 3 mrd. kr i økning til vei og jernbane på samferdselsbudsjettet.
Sammen med LO har NHO tidligere i år, på vegne av norsk næringsliv, krevd en skikkelig satsing på vei og jernbane. Nå er næringslivet i stor grad er blitt lyttet til i budsjettet.
- Med ledig kapasitet i anleggssektoren, er det rom for å sette i gang nye prosjekter - og å ta igjen noe av mange års forsømt vedlikehold. Vedlikeholdsbehovet er akselererende, sier Bergesen.
Samferdsel er ett av de vekstskapende formålene som et enstemmig storting har bestemt at oljepengene skal brukes til, gjennom den såkalte handlingsregelen. Nå øker investeringsbudsjettet til vei med tolv prosent i forhold til 2008. Det er satt et økt fokus på de største og viktigste, i tråd med NHOs ønsker.
- Dette er et skritt i riktig retning, men ikke tilstrekkelig, ettersom det settes i gang få nye prosjekter i stamveinettet. Vi registrerer samtidig det høye innslaget av brukerfinansiering. Ethvert bompengeprosjekt krever lokal forankring, noe som gjør disse stamveiprosjektene mer usikre.
Jernbane
Økningen til jernbane ønskes også velkommen. Jernbanen får et solid løft i de årlige bevilgningene på 1,3 mrd kr. NHO er blant annet svært positiv til at regjeringen foreslår 50 mill kr til planlegging av nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski , samt anleggsstart for nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen.
Dette er positiv for miljøet, men også viktig for å avlaste veinettet og bidrar til å utvide arbeidsmarkedsregionen. Utvikling av raske pendlerruter med tog vil kunne bidra til større fleksibilitet i arbeidsmarkedet og redusert boligpress i Oslo. Østfoldbanen krever 11 mrd. kr å komme i mål. Etter regjeringens planer vil banestrekningen ikke stå ferdig før om 10 til 11 år. Regjeringen henger på tross av økte rammer til jernbane fortsatt en halv milliard kroner etter på investeringssiden sammenlignet med det som ble lagt til gunn for inneværende NTP for en 4 årsperiode.
Lite alternativ finansiering
- Vi mener nye finansieringsformer, som prosjektfinansiering og OPS (offentlig privat samarbeid) vil kunne fremskynde ferdigstillelse, sier Finn Bergesen.
Det er i det hele tatt lite spor av alternative finansieringsformer i budsjettet.
- Skal vi få bygget ut de viktigste stamveiene må vi få på plass nye finansieringsformer. Det sikrer tidligere ferdigstilling disse. Det gir oss muligheten til å planlegge en ytterligere opprustning av vei og jernbane også på lang sikt.