Det er Peab som har kontrakten på gjenoppbyggingen av E6 etter jordskredet ved Stenungsund, og svenske myndigheter har bedt entreprenøren om å bygge veien i samme trasé. Bildet er fra Byggeindustriens besøk på området i april.
Foto: Marius Lysø
Billigere enn fryktet å bygge opp igjen etter raset på E6
Regningen for gjenoppbyggingen etter raset som rammet E6 i Stenungsund 23. september i fjor ser ut til å ende på «bare» 550 millioner svenske kroner.
Fakta
- Raset i september i fjor ødela over 300 meter av motorvegen ved Stenungsund på E6 mellom norskegrensen og Gøteborg.
- Svenske veimyndigheter har installert ca 16.000 kalksementpeler for å stabilisere grunnen. Totalt tilsvarer det en lengde på ca 27 mil.
- I tillegg er det lagt ned cirka 30.000 kubikkmeter skumglass som lett fylling i nordre del av strekningen som nå er bygget om.
Svenske Trafikverket peker i en pressemelding på at det har vært et godt samarbeid mellom berørte aktører og at det har blitt prioritert ressurser intert i Trafikverket, som forklaring på hvorfor gjenoppbyggingen både har blitt billigere og gått fortere enn de første anslagene tilsa.
Det ser ut til at kostnaden vil ende på 550 millioner svenske kroner, mens regjeringen hadde satt av en milliard kroner til formålet i budsjettet for 2024.
I den første prognosen var det tatt høyde for at det kunne inntreffe ulike hendelser under arbeidets gang, som for eksempel ytterligere bevegelser i grunnen eller flere skred, fremgår det av meldingen.
Grunnforholdene på stedet viste seg imidlertid å være mer stabile enn først antatt.
Veien åpnet igjen for trafikk i juli, men det pågår fortsatt arbeider på omkjøringsveinettet.
– Alle som har vært med har gjort en fantastisk jobb. Dette viser at vi har en organisasjon som kan håndtere den type arrangementer som går utover det vanlige. Det viser at vi kan justere når det er nødvendig for å kunne bli ferdig i tide. Denne gangen til og med før avtalt tid, sa Roberto Maiorana, generaldirektør ved Trafikverket, da veien ble åpnet igjen.