Nå kan du kjøre Europa-Asia på fem minutter
Byggeindustrien prøvekjørte den nye Eurasia-tunnelen i Istanbul.
– Denne tunnelen er bedre enn Bosporos-broene. Det er mindre trafikk her, og mer behagelig for passasjerene, sier vår lokale taxisjåfør engasjert mens vi kjører under Bosporos, fra Europa til Asia.
Turen gjennom Eurasia-tunnelen tok fem minutter. Denne dagen var det kraftig snøvær i Istanbul og derfor svært lite trafikk.
Istanbul har vokst ukontrollert i flere tiår, så og si uten koordinering mellom boligbygging og transportpolitikk.
Med 17 millioner mennesker bosatt tilsynelatende tilfeldig på to kontinenter, adskilt av det 35 kilometer lange Bosporos-stredet, har de to første Bosporos-broene lenge vært spektakulære flaskehalser. I fjor sto den tredje Bosporos-broen ferdig. Inntil videre står Yavuz Sultan Selim-broen ganske ensomt ved munningen til Svartehavet.
Istanbuls første transkontinentale biltunnel åpnet 22. desember 2016.
Det er lenge siden Istanbul fikk metro, men det var først i 2013 at metrosystemene på de to sidene av Istanbul ble forbundet med senketunnelen Marmaray.
Ved hjelp av en spesialdesignet 120 meter lang TBM, med en diameter på 13,7 meter, har Istanbul nå fått en dobbeldekket biltunnel med to felt i hver retning. Indre diameter er på 12 meter.
Den 5,4 kilometer lange tunnelen inngår i et veiprosjekt på 14,6 kilometer. 3.340 meter av tunnelen er drevet med TBM, mens 1.890 meter er drevet med NATM-metoden. Man gravde ut 1,9 millioner kubikkmeter med masser. Totalt skal prosjektet ha kostet 1,25 milliarder dollar.
Les mer om prosjektet i Byggeindustren nr 2 – 2017.