Erna Solberg og Tom Wilhelmsen foran en av de elektriske lastebilene Tom Wilhelmsen AS har tatt i bruk.
Enova vil forenkle støtten til tunge nullutslippskjøretøy
Enova vil gjøre det enkelt å få støtte til tunge elektriske kjøretøy. Derfor justerer de tilbudet innenfor landtransport og forenkler hele søknadsprosessen. Målet er å sette mer fart på nullutslippskjøretøy.
Denne artikkelen er over tre år gammel.
- Vi ser en betydelig økning i aktiviteten innen nullutslippsløsninger for landtransport. Markedet for nullutslippsløsninger er i bevegelse, men samtidig er det behov for støtteordninger som gjør dette til et konkurransedyktig alternativ i en tidlig fase, sier markedssjef for transport i Enova, Gunnel Fottland, i en pressemelding.
Fottland forteller at Enova de siste årene har gitt støtte til elektriske lastebiler og turbusser gjennom sine virkemidler. Men som følge av økt interesse og etterspørsel i markedet samt at de største produsentene lanserer nye, serieproduserte modeller, også for tunge lastebiler, har Enova sett et behov for en enklere ordning, hvor man får raskere svar og som krever mindre administrasjon.
- Transportsektoren står for en tredel av norske klimagassutslipp. Enova skal være en avgjørende drivkraft i omstillingen til lavutslippssamfunnet, og denne satsingen skal bidra til at enda flere ser fordelene med utslippsfrie tunge kjøretøy, sier Fottland i Enova.
Enova erfarer at markedet for elektriske lastebiler utvikler seg i riktig retning. De internasjonale produsentene utvikler stadig teknologien og her hjemme er transportselskaper i ferd med å bygge kompetanse og erfaring ved bruk av slike kjøretøy.
- Det vil være en fordel for Norge å skaffe seg driftserfaring med tyngre nullutslippskjøretøy. Vår kunnskap og erfaring vil kunne være viktig for de internasjonale produsentene og slik vil vi kunne ta en posisjon som et tidlig marked for denne typen kjøretøy. Enovas rolle vil være å bidra til at etterspørsel etter denne type kjøretøy og erfaring med bruk oppnås raskere og i større omfang enn det ellers ville gjort, sier Fottland.
Enova setter opp et eget webinar om den nye ordningen tirsdag 16. mars.